FVP:UPPVBP028 Psychopathology and Pathopsych - Course Information
UPPVBP028 Psychopathology and Pathopsychology
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět představuje problematiku zdraví a nemoci z pohledu psychologie, tedy prožívání, chování člověka. Cílem je seznámit studenty s výskytem a významem patopsychologických i psychopatologických projevů, s příčinami vzniku duševních poruch, s jejich projevy, závadami a poruchami. Po absolvování předmětu dokáže student charakterizovat jednotlivé typy patopsychologických a psychopatologických projevů u dětí, dospívajících i dospělých. Na základě získaných vědomostí porozumí psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních patopsychologických a psychopatologických jevů. Je schopný nejzákladnější diagnostiky (rozpoznávání) patopsychologických a psychopatologických projevů (omezeno na nejčetnější poruchy). Porozumí psychickým problémům spojených s nemocí u dětí, dospívajících i dospělých. Orientuje se v psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Odborné dovednosti: Student dokáže v praxi používat odbornou patopsychologickou a psychopatologickou terminologii. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře. Obecná způsobilost: Student je schopen rozeznat výskyt i význam patopsychologických a psychopatologických projevů. Umí diagnostikovat (rozpoznat) symptomy, syndromy i vybrané nosologické jednotky. Určí obecné závady i poruchy psychických procesů a stavů. Pochopí psychosomatické vztahy, psychologické problémy nemocných a zdravotně popstižených
- Syllabus (in Czech)
- 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologických věd, základní pojmy důležité pro patopsychologii, normalita a patologie, zdraví a nemoc, klasifikace prognóz, psychická anomálie a deficit, index stavu výkonnosti, vymezení patopsychologie a psychopatologie)
2. Výskyt a význam patopsychologických a psychopatologických projevů (přechodné duševní poruchy, abnormální duševní projevy, chorobné projevy)
3. Příčiny duševních poruch (vlivy prenatální, perinatální, postnatální)
4. Rozpoznávání - diagnostikování nemoci (současný stav psychický, symptom, syndrom, nosologická jednotka, psychologické vyšetření)
5. Klasifikace psychických, patopsychologických a psychopatologických jevů
6. Závady a poruchy (vnímání, vědomí a spánku, pozornosti, paměti, myšlení, citů, nálad a afektů, jednání a vůle)
7. Nemoc jako psychologický problém (sociální význam nemoci, postoje společnosti k nemocným)
8. Zdraví a nemoc. Biopsychosociální pojetí zdraví.
9. Psychosomatické vztahy a onemocnění (předpoklady vzniku psychosomatických poruch, psychické problémy spojené se somatickým onemocněním)
10. Psychické problémy spojené s nemocí v dětském věku (reakce rodičů na onemocnění jejich dítěte, reakce dítěte na vlastní nemoc, emoční reakce, rozumové zpracování choroby, vliv na osobnost)
11. Psychologická problematika zdravotně postižených (výskyt a příčiny vzniku zdravotního postižení, psychické změny vyplývající z vrozeného postižení, rodina postiženého dítěte, vývoj dítěte s vrozeným postižením, psychická adaptace na získané postižení, dospělost postiženého člověka, sociální význam zdravotního postižení)
- 1. Uvedení do problematiky (předmět psychologických věd, základní pojmy důležité pro patopsychologii, normalita a patologie, zdraví a nemoc, klasifikace prognóz, psychická anomálie a deficit, index stavu výkonnosti, vymezení patopsychologie a psychopatologie)
- Literature
- required literature
- WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
- KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0. info
- KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4. info
- recommended literature
- SVOBODA, M. A KOL. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9. info
- MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: PdF OU, 2003. info
- MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4. info
- RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UPPVBP028