FVP:UPPVMK044 Volnočasové aktivity osob se z - Informace o předmětu
UPPVMK044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2021
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 24. 9. 14:45–15:30 C208, Pá 15. 10. 13:05–14:40 C310, Pá 3. 12. 14:45–17:10 C310
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují při kombinaci speciálněpedagogické odbornosti – vzhledem k dílčím skupinám osob se zdravotním postižením. V rámci přímé výuky a studijní opory jsou studenti seznamováni s vybranými webovými stránkami prezentujícími vybrané volnočasové aktivity.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času
- student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením
Obecné způsobilosti:
- student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením - Osnova
- 1. Vymezení základních pojmů – volný čas, volnočasová aktivita, pedagogika volného času, mimoškolní pedagogika, výchova ve volném čase ad.
- 2. Funkce volnočasových aktivit pro člověka. Druhy volnočasových aktivit.
- 3. Práva a speciální potřeby osob se zdravotním postižením vyplývající z jednotlivých druhů vad a poruch.
- 4. Aplikované pohybové aktivity.
- 5. Plavání jako sport pro všechny.
- 6. Nástin problematiky využití volného času osob s mentálním postižením I.
- 7. Nástin problematiky využití volného času osob s mentálním postižením II.
- 8. Nástin problematiky využití volného času osob s tělesným postižením I.
- 9. Nástin problematiky využití volného času osob s tělesným postižením II.
- 10. Nástin problematiky využití volného času osob se smyslovým postižením.
- 11. Institucionální zajištění volnočasových aktivit, požadavky na pracovníky v oblasti volnočasových aktivit.
- 12. Dobrovolnictví.
- Literatura
- povinná literatura
- HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- JANIŠ, K. a SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
- doporučená literatura
- BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
- CONN, C. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
- OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5693-0.
- OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
- STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012. ISBN 978-1-84905-060-9.
- neurčeno
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
- JANKŮ, K. Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Vypracování a prezentace příkladu aplikované pohybové aktivity pro člověka se zdravotním postižením.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UPPVMK044