FVP22P001 Complex Music Therapy 1

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
0/16/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
FVP22P001/A: Wed 12. 10. 8:05–14:40 C209, Wed 16. 11. 8:05–14:40 C209, I. Savková
FVP22P001/B: Wed 2. 11. 8:05–14:40 C309, Wed 9. 11. 8:05–14:40 C309, I. Savková
Prerequisites (in Czech)
(ROCNIK(1) || ROCNIK(2)) && ! FVP21P002 Music Therapy
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 24/30, only registered: 1/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti využití muzikoterapeutických aktivit, konkrétně celostní muzikoterapie v praxi. Předmět je veden zážitkovou formou workshopu, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretická oblast se zaměřuje na teoretický základ muzikoterapie, působení hudby na člověka, charakteristiku konkrétního muzikoterapeutického směru – Celostní muzikoterapie, její vliv na organismus člověka, formy, využívané nástroje, zásady, principy. Představení nástrojů specifické pro celostní muzikoterapii. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek – představení nástrojů přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní formy muzikoterapie a muzikoterapeutického orchestru a absolvování receptivní formy muzikoterapie.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit pojem muzikoterapie
- student je chopen popsat charakteristické znaky muzikoterapie
- student se orientuje se v základních muzikoterapeutických přístupech
- student je schopen charakterizovat celostní muzikoterapeutický přístup
- student zná a orientuje se v nástrojích přirozeného ladění
- student je schopen definovat, co jsou to alikvóty, které nástroje jsou bohaté na alikvóty
- student je schopen specifikovat vliv hlasu na organismus člověka
- student se orientuje v interpersonální komunikaci v rámci muzikoterapie
Odborné dovednosti:
- student zvládá základní údery na džembe
- student zvládá základní tvorbu rytmu
- student zvládá hru na perkusivní nástroje
- student aplikuje základní pravidla a zásady pro společné hraní v kruhu
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit a vhodně přizpůsobit prostor pro muzikoterapeutický kruh
- student umí posoudit vhodnost formy muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu
- student umí vyhodnotit vhodnost jednotlivých nástrojů a jejich využití v muzikoterapeutickém kruhu dle individuálních potřeb jedince
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojem a definice muzikoterapie.
  • 2. Vymezení muzikoterapie.
  • 3. Charakteristické znaky muzikoterapie.
  • 4. Muzikoterapeutické přístupy – psychodynamický, behaviorální, humanistický, celostní.
  • 5. Rozdíly mezi jednotlivými přístupy v muzikoterapii.
  • 6. Specifika Celostní muzikoterapie, vznik, vývoj.
  • 7. Nástroje netemperované, etnické, přirozeného ladění.
  • 8. Základní znalosti o perkusivních nástrojích, druhy.
  • 9. Formy celostní muzikoterapie – individuální, skupinová, aktivní, receptivní.
  • 10. Aktivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti.
  • 11. Muzikoterapeutický orchestr.
  • 12. Receptivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti.
  • 13. Hlas, využití hlasu při muzikoterapii.
  • 14. Verbální a nonverbální komunikace v rámci muzikoterapeutických aktivit.
  • 15. Vliv lidského hlasu na organismus.
  • 16. Cíle muzikoterapie.
  • 17. Sebereflexe, sdílení.
Literature
  • HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově: učební texty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • SAVKOVÁ, I. J. Holistic music therapy as one of the preventive activities in pupils with problem behavior. Social pathology and prevention. 2021, Vol. 7, No. 1, p. 77-87. ISSN 2464-5877.
  • ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 16 HOD/SEM.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/FVP22P001