UPPVJP013 Androdidaktika a gerontodidaktika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 7. 10. 9:45–12:10 C309, Pá 4. 11. 8:05–12:10 C208, Pá 16. 12. 8:05–11:20 C310
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP013/A: každý sudý čtvrtek 13:05–14:40 C309, K. Janiš
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
V rámci seminářů se studenti naučí stanovit plán edukace na základě získaných informací o celé skupině nebo jednotlivcích, o jejich předchozích zkušenostech či již absolvovaných edukací, naučí se stanovovat konkrétní cíle, vyhledávat vhodné podkladové materiály, zvažovat vhodnost využití s ohledem na specifičnost různých skupin seniorů, individuálně přizpůsobit materiály dle individuálních možností edukantů (např. pro koho je nutný větší tisk, kdo hůře slyší, kdo má potíže s jemnou nebo hrubou motorikou apod.), časový harmonogram celé aktivity, postup, využití zpětné vazby apod.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost předmětu, cílů, obsahu, forem, metod, principů a prostředků, kterými disponuje soudobá teorie vzdělávání dospělých a seniorů, včetně sebevzdělávání na bázi cílených klíčových kompetencí subjektu a objektu vzdělávacího procesu.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní problematice teorie vzdělávání dospělých a seniorů a zejména dovede aplikovat informativní a formativní metody výuky v praxi edukace dospělých a seniorů s důrazem na jejich participaci a využití podpůrných didaktických prostředků a nejmodernější techniky. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen zpracovat návrh učebního projektu, či kurikul (plán, osnova, forma, metody, didaktická technika atd.) pro výuku dospělých a seniorů, jakož i pro přípravu lektorů. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto – didaktického aparátu
  • 2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; vývoj vzdělávacích koncepcí; teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých a seniorů (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?
  • 3. Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; soulad společenských a individuálních potřeb; odlišnost cílů dle druhů učení – formální, neformální a informální; nové paradigma učení (informativně-poznatková detektizace, selekce, interiorizace, exteriorizace)
  • 4. Obsahové (kurikulární) zaměření vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; dokumenty – kurikula: učební plány a osnovy, učebnice a další učební „konzervy“
  • 5. Zásady tvorby kurikul a příprava na výuku – výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností; didaktický systém (plánování lektorů, forem, metod, prostředků)
  • 6. Nejrozšířenější organizační formy vzdělávání dospělých a seniorů – plenární, skupinové, individuální; definice, charakteristika, zásady efektivního uplatnění
  • 7. Metody týmového vzdělávání dospělých a seniorů; participační přístup; charakteristika participačních metod výuky; metody sebevzdělávání a sebekultivace; význam a připravenost prostředí pro sebevzdělávání
  • 8. Učební (info) technologie ulehčující edukaci dospělých a seniorů; strukturovaný pracovní sešit; PC (e-mail; internet – info-databázy – fulltexty); tablet, iPod; učební a relaxační prostory; logistika, apod.
  • 9. Principy vzdělávání dospělých a seniorů
  • 10. Primární činitel edukačního procesu – dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání – pro kreativitu a efektivitu učení
  • 11. Lektor – edukátor (trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce); lektorská sebereflexe; hospitace
  • 12. Androdidaktická diagnostika; význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; hodnocení; takt; auto-diagnostika docility dospělého – podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady
  • 13. Význam a systém poradenství ve vzdělávání dospělých a seniorů – dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; techniky zjišťování informací; prognózování a marketing v androdidaktice
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
  • KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KALNICKÝ, Juraj. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. 1st. ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, Juraj. Od androdidaktiky ke gerontodidaktice. 1. vyd. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2018, 121 s. n/a. ISBN 978-80-7329-443-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
    doporučená literatura
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • TUBBS, N. The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. UK, Routledge, 2014. ISBN 978-1-134-09074-7. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1770-0.
Metody hodnocení
zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2023, zima 2024.