UNZSOK032 Psychology in Healthcare

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
0/4/6. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 26. 10. 8:05–11:20 C312
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOK032/A: Thu 2. 11. 8:55–13:50 C312
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Zdraví a nemoc 3. Determinanty prožívání nemoci 4. Typologie pacienta, přístup pacienta k nemoci 5 Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 6. Psychologie bolesti, úzkosti, strachu. 7. Vztahy mezi nemocným a ošetřujícím personálem. Vztah pacient - zdravotník. 8. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 9. Autoplastický obraz nemoci. 10. Umírání a smrt. Cvičení Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. Vztah pacient-zdravotník-rodina. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. Psychologický přístup k dítěti s onkologickým onemocněním. problematika umírání. Psychologický přístup k dítěti s interním onemocněním Psychologický přístup k dítěti s chirurgickým onemocněním, k dětem po transplantaci. Psychologický přístup k dětem v bezvědomí. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost terapeuta, psychoterapeutický rozhovor. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
Literature
    required literature
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Psychologie ve zdravotnictví. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita, 2021, 148 pp. info
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • KELNAROVÁ, J. and E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
    recommended literature
  • HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-701-3562-4.
  • HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
  • PLEVOVÁ, I. and M. PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev. Praha: Grada Publishing, 2022. info
  • HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Online. Praha: Grada Publishing, 2022. info
  • KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zkouška kombinovaná : písemná a ústní.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOK032