UPPVMK044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Barbora Hozová (pomocník)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 9. 8:05–10:30 C303, Pá 10. 11. 12:15–14:40 C303
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času s důrazem na volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením. Získané znalosti studenti si průběžně ověřují prakticky asistencí osobám se zdravotním postižením při vybraných volnočasových aktivitách organizovaných školami a NNO. Pozornost bude věnována přípravě, realizaci a analýze volnočasových aktivit.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času
- student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením
Obecné způsobilosti:
- student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením
Osnova
  • Obsah učiva: Blok 1 Vymezení základních pojmů, funkce volnočasových aktivit pro člověka. Druhy volnočasových aktivit. Práva a speciální potřeby osob se zdravotním postižením. Asistence u vybraných volnočasových aktivit osob se zdravotním postižením. Blok 2 Analýza a reflexe využití volného času osob s postižením
Literatura
    povinná literatura
  • HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, K. a SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
  • CONN, C. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
  • OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5693-0.
  • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012. ISBN 978-1-84905-060-9.
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • JANKŮ, K. Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Realizace volnočasové aktivity s osobou se zdravotním postižením v rozsahu 20 hodin přímé práce a odevzdání portfolia s charakteristikou realizovaných aktivit.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.