UVSSPUK032 Handicap in a person's life

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informaci o různých typech postižení, systémem poradenských, vzdělávacích a sociálních služeb v České republice včetně základního přehledu o kompenzačních pomůckách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Rodina a jedince s postižením. Postoje společnosti, předsudky, stereotypy. Specifičnost vývoje v jednotlivých etapách života.
  • 2. Jedinec se zrakovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 3. Jedinec se sluchovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 4. Jedinec s tělesným postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 5. Jedinec s mentálním postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 6. Jedinec s narušenou komunikační schopností. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 7. Poruchy autistického spektra. Vzdělávací, poradenské a sociální služby.
  • 8. Současná vzdělávací politika. Koordinovaný přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • 10. Vybrané služby sociálního poradenství a sociální prevence
  • 11. Podpora inkluzivního vzdělávání v Komunitním plánování sociálních služeb. Místní akční plány inkluze v oblasti vzdělávání
  • 12. Koordinátoři doučování a volnočasových aktivit. Neziskové organizace a jejich role v poradenské práci.
  • 13. Příklady mezirezortní poradenské spolupráce
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978
  • ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • MŠMT. (2019a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023. Praha: MŠMT.
  • NÚV. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
    recommended literature
  • ŠÁMALOVÁ, Kateřina a Igor TOMEŠ. Řízení sociálních procesů v České republice. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4180-5.
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • KRHUTOVÁ, Lenka. Sociální práce a lidé se zdravotním postižením. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-290-6.
  • DOUBEK, David, Markéta LEVÍNSKÁ a Dana BITTNEROVÁ. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
  • Ombudsman. (2018). Doporučení ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí. Dostupné z https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/cesta-ke-spolecnemu-vzdelavani-romskych-a-neromskych-deti/
Assessment methods (in Czech)
Předmět bude uzavřen zkouškou ověřující znalosti probraných témat, součástí bude obhajoba zpracovaných korespondenčních úkolů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 10př/sem.
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UVSSPUK032