FVP:UNZSOK031 Activation of Children - Course Information
UNZSOK031 Activation of Children
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 4/6/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Ivana Zachrlová (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Thu 10. 10. 13:55–17:10 C306
- Timetable of Seminar Groups:
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí definovat metodiku výchovné péče a herní terapie. Chápe význam využívání metodik výchovné péče pro zdravý vývoj dítěte, zná základní výchovné principy a zásady výchovného působení na děti. Chápe různé významy hry pro dítě. Zná žádoucí znaky hraček a požadavky kladené na hračky. Odborné dovednosti: Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Dětská sestra v roli herního specialisty – spolupráce s rodiči, seznámení s diagnózou, vyšetřeními a léčebnými postupy, vhodné zaměstnání dítěte. 2. Péče o dítě v souvislosti s jeho onemocněním – výchova ke zdravému životnímu stylu, individuální přístup. 3. Výchovné principy a zásady výchovného působení na děti – cíle a metody. 4. Hračky, knihy, hry a další didaktické pomůcky – jejich výchovné aspekty a požadavky na ně kladené. 5. Techniky výchovné práce se zdravými a nemocnými dětmi. 6. Organizace výchovných programů a herních aktivit pro jednotlivce a skupiny dětí. 7. Péče o novorozence a kojence z hlediska psychologického a pedagogického. 8. Péče o batole a dítě předškolního věku z hlediska psychologického a pedagogického. 9. Péče o dítě staršího školního věku a adolescenta z hlediska psychologického a pedagogického. 10. Specifika péče o dítě se zvláštními potřebami (tělesně, smyslově, mentálně postižené, s výchovnými problémy, psychicky oslabené, s psychosomatickými potížemi, autistické, koktající…). 11. Nemoc a úraz jako faktor ovlivňující vývoj dítěte – možnosti minimalizace jejich negativních dopadů. Specifika péče o dítě v ambulantní péči, hospitalizované na dětském oddělení nemocnice (včetně psychiatrické), v kojeneckém ústavu, dětské léčebně, stacionáři. 12. Hra jako zábava i přirozený nástroj učení, role knihy, nebezpečí „digitální demence“, možnosti arteterapie.
- Literature
- required literature
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2.dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
- HONZÁK, R. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
- MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. 7.vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0398-8.
- MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-860-2292-5.
- recommended literature
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 3. vyd . Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0766-5.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0053-6.
- HASSON,G., Emoční inteligence. Jak zvládat a řídit své i cizí emoce. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9920-9.
- LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4.vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
- WARNER, P. 160 her a cvičení pro první tři roky života dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0824-2.
- INHELDEROVÁ, B., PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-filozofie1-0.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, prezentace, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a vytvoření plánu herních aktivit a výchovného zaměstnání je podmínkou pro udělení zápočtu. Zápočet: seminární práce - Plán herních aktivit a výchovného zaměstnání.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK031