UNZSOK031 Activation of Children

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
4/6/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ivana Zachrlová (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 10. 10. 13:55–17:10 C306
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOK031/A: Fri 4. 10. 13:05–18:00 C306, I. Zachrlová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat metodiku výchovné péče a herní terapie. Chápe význam využívání metodik výchovné péče pro zdravý vývoj dítěte, zná základní výchovné principy a zásady výchovného působení na děti. Chápe různé významy hry pro dítě. Zná žádoucí znaky hraček a požadavky kladené na hračky. Odborné dovednosti: Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Dětská sestra v roli herního specialisty – spolupráce s rodiči, seznámení s diagnózou, vyšetřeními a léčebnými postupy, vhodné zaměstnání dítěte. 2. Péče o dítě v souvislosti s jeho onemocněním – výchova ke zdravému životnímu stylu, individuální přístup. 3. Výchovné principy a zásady výchovného působení na děti – cíle a metody. 4. Hračky, knihy, hry a další didaktické pomůcky – jejich výchovné aspekty a požadavky na ně kladené. 5. Techniky výchovné práce se zdravými a nemocnými dětmi. 6. Organizace výchovných programů a herních aktivit pro jednotlivce a skupiny dětí. 7. Péče o novorozence a kojence z hlediska psychologického a pedagogického. 8. Péče o batole a dítě předškolního věku z hlediska psychologického a pedagogického. 9. Péče o dítě staršího školního věku a adolescenta z hlediska psychologického a pedagogického. 10. Specifika péče o dítě se zvláštními potřebami (tělesně, smyslově, mentálně postižené, s výchovnými problémy, psychicky oslabené, s psychosomatickými potížemi, autistické, koktající…). 11. Nemoc a úraz jako faktor ovlivňující vývoj dítěte – možnosti minimalizace jejich negativních dopadů. Specifika péče o dítě v ambulantní péči, hospitalizované na dětském oddělení nemocnice (včetně psychiatrické), v kojeneckém ústavu, dětské léčebně, stacionáři. 12. Hra jako zábava i přirozený nástroj učení, role knihy, nebezpečí „digitální demence“, možnosti arteterapie.
Literature
    required literature
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2.dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • HONZÁK, R. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. 7.vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0398-8.
  • MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-860-2292-5.
    recommended literature
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. 3. vyd . Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0766-5.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0053-6.
  • HASSON,G., Emoční inteligence. Jak zvládat a řídit své i cizí emoce. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9920-9.
  • LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4.vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • WARNER, P. 160 her a cvičení pro první tři roky života dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0824-2.
  • INHELDEROVÁ, B., PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-filozofie1-0.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a vytvoření plánu herních aktivit a výchovného zaměstnání je podmínkou pro udělení zápočtu. Zápočet: seminární práce - Plán herních aktivit a výchovného zaměstnání.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK031