UNZSOK040 Child and Family in Special Inpatient Medical Facilities

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
4/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Fabián, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 1. 11. 12:15–15:30 C306
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se specifiky péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační péče nebo lázeňské léčebně rehabilitační péče poskytované dětem, kde jsou doléčovány chronicky nemocné nebo oslabené děti, v denních a týdenních stacionářích v zařízeních sociálních služeb, které se soustřeďují na komplexní a diferencovanou péči a v dětských skupinách poskytujících výchovnou péči.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Díky teoretickým znalostem bude schopen vnímat rodinu jako nosný prvek léčebného režimu dítěte, pochopí důležitost doprovodu v systému léčby. Odborné dovednosti: Dovednost a schopnost změny pohledu na doprovod, jako nositele další léčebné spolupráce v době mimo lůžkové zařízení. Obecná způsobilost (kompetence): Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s pacientem a jeho doprovodem, ale bude rovněž reagovat na specifické znaky léčby v systému následné péče, případně i akutní péče. Metodami výuky předmětu je současně podpořen rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Právní ukotvení zvláštních zdravotnických zařízení lůžkové péče, odbornosti zdravotnických pracovníků 2. Potřeby dítěte ve zdravotnických zařízeních 3. Zdravotnická zařízení, jejich povinosti 4. Rodič, rodina jako doprovod dítěte a součást léčebného režimu 5. Kontrola/podpora rodiny jako léčebného nástroje, respitní péče 6. Potřeby dítěte a funkce rodiny, nemoc dítěte jako způsob komunikace s rodinou. 7. Rodič a hotelové služby zdravotnických zařízeních 8. Podněntost prostředí zdravotnických zařízeních pro děti 9. Ambulatní zdravotnická zařízení a jejcih návaznost na lůžková zařízení následné péče 10. Modely pomoci rodičům, Zdravotnický pracovník v domácím prostředí dítěte 11. Paliativní péče o dítě a rodina dítěte – praktické cvičení 12. Následné péče a rodič v ZZ – praktické cvičení.
Literature
    required literature
  • ÚLEHLA, I., 2005, Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém nakladatelství (SLON) 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 9788086429366.
  • Sullivan, T., K., a col, Social support, social control and health behavior change in spouses. Dostupné on.line https://scholarcommons.scu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1018&context=psych
  • ZATLOUKAL, L., VÍTEK, P. 2016. Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210115.
  • TRAPKOVÁ, L, CHVÁLA, V., 2017. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-0523-4.
    recommended literature
  • GRAY, M., WEBB, S., 2013. Social Work: Theories and Methods. 2nd Edition. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 9781446208601.
  • MATOUŠEK, O., 2008 Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073675028.
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a mládeže, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č.372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění pozdějších přepisů.
  • REID, P. P., COMPTON, W. D., GROSSMAN, J. H., FANJIANG, G., 2008. Building a better delivery system: a new engineering/health care partnership. Washington, D. C.: National Academies Press, 2005. ISBN 0-309-09643-x.
  • FABIÁN, Petr. Moderní sociální práce – výzva nebo riziko pro zdravotní péči i klienta (Modern social work – challenge or risk for Helth care and klient). In doc.PhDr Elena Gažíková, PhD., Mgr. Magdaléna Horáková, PhD. Labor socialis. 1st ed. Nitra: Univerzita Nitra, 2018, p. 39 - 47, 147 pp. ISBN 978-80-558-1367-7. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuze, metody kritického myšlení, samostudium, exkurze na fakultních pracovištích následné péče SU (paliativní péče, rehabilitační péče).
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity a teoretických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Základní podmínkou pro úspěšné zvládnutí zápočtu je orientace v odborné terminologii, teorie podpory a kontroly klienta/pacienta v léčebném procesu a spolupráce s rodinou. Přehled praktických dovedností na fakultních pracovištích následné péče SU – paliativní péče, rehabilitační péče.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK040