MAR006 Marketing of Small and Medium-sized Companies

School of Business Administration in Karvina
Summer 2007
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 24 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Základním cílem a posláním kurzu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
    3. Podpora malého a středního podnikání
    4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
    5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
    7. Financování v malém a středním podnikání
    8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
    9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
    10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
    11. Inovační podnikání
    12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
    13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem

    Obsah kurzu:
    1. Základní pojmy
    Vymezení pojmu malý a střední podnik, jejich klasifikace. Místo a funkce malých podniků v tržní ekonomice, jejich základní poslání. Koexistence malých a velkých podniků v ekonomice, jejich vzájemné vztahy. Marketingová orientace malých firem jako jedna ze základních podmínek jejich konkurenceschopnosti a prosperity.
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
    Vznik, rozvoj a význam malého podnikání v ČR, současná charakteristika podnikatelského prostředí. Podnikatelská sdružení a seskupení,jejich funkce a poslání. Hospodářská komora jako nadstavbový orgán malých a středních firem. Charakteristika malého podnikání ve vybraných zemích světa.
    3. Podpora malého a středního podnikání
    Podstata, význam a vývojové tendence v systému podpor jako jednoho z nejdůležitějších nástrojů pomoci efektivního zapojování malých a středních firem do fungující tržní ekonomiky. Zahraniční příklady a zkušenosti. Systém podpor v ČR. Instituce podporující MSP v ČR.
    4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
    Analýza marketingového prostředí a jeho prvků, účastníci mikroprostředí a vlivy makroprostředí jako předpoklady pro založení vlastní existence. Formy startu do podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání v měnících se tržních podmínkách.
    5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    Obce jako základna rozvoje drobných a středních firem a součást marketingového prostředí. Druhy a lokalizace provozních jednotek. Formy a způsoby získávání prostor pro podnikání, nebytové prostory. Obchodní jméno a ochranná známka.
    6. Tvorba základů marketingové strategie malých a středních firem pomocí plánovacích procesů
    Význam marketingového řízení a plánování. Druhy plánování a jeho nástroje - poslání firmy a strategické plánování, marketingový plán, operativní plánování, vyhodnocování podnikatelského portfólia. Miniplán a jeho tvorba.
    7. Financování v malých a středních firmách
    Zdroje financování malých a středních firem - zvláštnosti a specifické problémy získávání finančních prostředků, alokace zdrojů a jejich efektivní využívání. Využívání vlastních a cizích zdrojů financování.
    8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
    Podstata, význam a účel podnikatelských plánů. Postup při zpracování a rámcová struktura podnikatelského plánu se zřetelem na marketingovou analýzu trhu, znalost potřeb zákazníků, prognóza obratu. Znalost konkurence.
    9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
    Riziko a nejistota v ekonomick
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MAR006