MAR106S Logistika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. František Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Zvládnout základní pojmy a přístupy využívané v logistice. Pochopit význam logistiky jako filozofie podnikání. Porozumět základním metodám a logistickým přístupům. Položit důraz na vybrané metody a jejich aplikace při praktickém využití. Vysvětlit na praktických příkladech moderní způsoby a metody řešení logistických problémů v souvislostech navazujících na trh a marketingové pojetí řízení.
Osnova

  • Struktura výkladu:
    1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
    2. Ekonomický význam logistiky
    3. Marketingová logistika
    4. Distribuční logistika
    5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
    6. Logistické přístupy ve výrobě
    7. Optimalizace logistického řetězce
    8. Informační zajištění logistických systémů
    9. Logistika výrobních procesů
    10. Metoda Just-in-time
    11. Kanban systémy
    12. Význam standardizace pro logistiku
    13. Podpůrné techniky logistiky
    14. Logistika jako filozofie podnikání

    Obsah předmětu:
    1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
    Základní pojmy, logistika v dnešním pojetí, klasifikace logistických systémů, monologistika a duální logistika, multistrategická logistika, integrovaná logistika, kooperační logistika. Logistika třetí strany. Vztah logistiky a marketingu.
    2. Ekonomický význam logistiky
    Ekonomický význam logistiky, mezinárodní význam logistiky, společný trh EU a jeho vliv na logistiku, středoevropské země a společný trh z hlediska logistiky.
    3. Marketingová logistika
    Vymezení marketingové logistiky, marketingová logistika a marketingová strategie, efektivnost logistického systému, logistické náklady, dodávkový servis, marketingové nástroje v logistice.
    4. Distribuční logistika
    Distribuční kanály, distribuční kanály pro spotřební zboží a služby , distribuční kanály pro zboží a služby pro výrobní spotřebu, vícenásobné kanály, spojovací články distribučních kanálů, velkoobchod s úplnými službami, velkoobchod s omezenými službami, prodejní kanceláře, pobočky, zastoupení, vertikální systémy, korporativní systémy, kontraktační systémy, distribuční strategie, postupná distribuce, systém přímých dodávek, kombinované systémy, strategie odkladu konečných operací, strategie spojování zásilek, metody Just-in-time.
    5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
    Životní cyklus, časové relace, odvození strategické dimenze logistiky na základě hypotézy o životním cyklu výrobku, náklady času.
    6. Logistické přístupy ve výrobě
    Logistický řetězec. Aktivní a pasivní prvky logistického řetězce, členění logistických řetězců, proces vytváření hodnot v logistickém řetězci. Trh z logistického pohledu, logistika výroby, centralizované a decentralizované pojetí požadavků na logistické slaďování ve výrobě, výrobková orientace, procesní orientace, JIT, Kanban.
    7. Optimalizace logistického řetězce
    Základy teorie spolehlivosti, teorie hromadné obsluhy, modely hromadné obsluhy, teorie zásob, zásobovací modely, teorie obnovy,metody údržby, racionalizace spotřeby energie, řízení jakosti, manipulace s materiálem, standardizace výroby, autonomie, Poka-Yoka systémy, systémy 5S.
    8. Informační zajištění logistických systémů
    Informace a její význam z hlediska řízení, operace nad dokumenty. Evropský systém označování zboží, logistický přístup k informačnímu prostředí, vliv informačního systému na produkční funkci, informace jako součást zdrojů podniku, využití čárového kódu.
    9. Logistika výrobních procesů
    Vztahu logistiky a výroby, druhy ztrát ve výrobě, význam logistiky pro eliminaci ztrát ve výrobě, výhody JIT pro podniky, výhody JIT pro zaměstnance, procesy a operace a jejich definice.
    10. Metoda Just-in-time
    Klíčové mechanismy koncepce výroby just-in-time, sekvenční výroba, víceúrovňová výroba, taktovací čas.
    11. Kanban systémy
    Výrobní program Shish-Kebab, úrovňová výroba, taktovací čas, kanban, typy kanbanu, základní pravidla kanbanu.
    12. Význam standardizace pro logistiku
    Procesy zlepšování, procesy eliminace ztrát ve výrobě, procesní rozvr
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
V době řádného konání přednášky posluchači vypracují projekt nebo esej dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta, který odevzdají do konce zápočtového týdne. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění k závěrečnému kreditnímu testu je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Závěrečný kreditní test je hodnocen v rozmezí 0 - 60 bodů (51 - 60 bodů výborně, 41 - 50 bodů velmi dobře, 31 - 40 bodů dobře a 0 - 30 bodů nevyhověl).


Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008.