MAR106S Logistics

School of Business Administration in Karvina
Summer 2007
Extent and Intensity
3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Ing. František Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Zvládnout základní pojmy a přístupy využívané v logistice. Pochopit význam logistiky jako filozofie podnikání. Porozumět základním metodám a logistickým přístupům. Položit důraz na vybrané metody a jejich aplikace při praktickém využití. Vysvětlit na praktických příkladech moderní způsoby a metody řešení logistických problémů v souvislostech navazujících na trh a marketingové pojetí řízení.
Syllabus (in Czech)

  • Struktura výkladu:
    1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
    2. Ekonomický význam logistiky
    3. Marketingová logistika
    4. Distribuční logistika
    5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
    6. Logistické přístupy ve výrobě
    7. Optimalizace logistického řetězce
    8. Informační zajištění logistických systémů
    9. Logistika výrobních procesů
    10. Metoda Just-in-time
    11. Kanban systémy
    12. Význam standardizace pro logistiku
    13. Podpůrné techniky logistiky
    14. Logistika jako filozofie podnikání

    Obsah předmětu:
    1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
    Základní pojmy, logistika v dnešním pojetí, klasifikace logistických systémů, monologistika a duální logistika, multistrategická logistika, integrovaná logistika, kooperační logistika. Logistika třetí strany. Vztah logistiky a marketingu.
    2. Ekonomický význam logistiky
    Ekonomický význam logistiky, mezinárodní význam logistiky, společný trh EU a jeho vliv na logistiku, středoevropské země a společný trh z hlediska logistiky.
    3. Marketingová logistika
    Vymezení marketingové logistiky, marketingová logistika a marketingová strategie, efektivnost logistického systému, logistické náklady, dodávkový servis, marketingové nástroje v logistice.
    4. Distribuční logistika
    Distribuční kanály, distribuční kanály pro spotřební zboží a služby , distribuční kanály pro zboží a služby pro výrobní spotřebu, vícenásobné kanály, spojovací články distribučních kanálů, velkoobchod s úplnými službami, velkoobchod s omezenými službami, prodejní kanceláře, pobočky, zastoupení, vertikální systémy, korporativní systémy, kontraktační systémy, distribuční strategie, postupná distribuce, systém přímých dodávek, kombinované systémy, strategie odkladu konečných operací, strategie spojování zásilek, metody Just-in-time.
    5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
    Životní cyklus, časové relace, odvození strategické dimenze logistiky na základě hypotézy o životním cyklu výrobku, náklady času.
    6. Logistické přístupy ve výrobě
    Logistický řetězec. Aktivní a pasivní prvky logistického řetězce, členění logistických řetězců, proces vytváření hodnot v logistickém řetězci. Trh z logistického pohledu, logistika výroby, centralizované a decentralizované pojetí požadavků na logistické slaďování ve výrobě, výrobková orientace, procesní orientace, JIT, Kanban.
    7. Optimalizace logistického řetězce
    Základy teorie spolehlivosti, teorie hromadné obsluhy, modely hromadné obsluhy, teorie zásob, zásobovací modely, teorie obnovy,metody údržby, racionalizace spotřeby energie, řízení jakosti, manipulace s materiálem, standardizace výroby, autonomie, Poka-Yoka systémy, systémy 5S.
    8. Informační zajištění logistických systémů
    Informace a její význam z hlediska řízení, operace nad dokumenty. Evropský systém označování zboží, logistický přístup k informačnímu prostředí, vliv informačního systému na produkční funkci, informace jako součást zdrojů podniku, využití čárového kódu.
    9. Logistika výrobních procesů
    Vztahu logistiky a výroby, druhy ztrát ve výrobě, význam logistiky pro eliminaci ztrát ve výrobě, výhody JIT pro podniky, výhody JIT pro zaměstnance, procesy a operace a jejich definice.
    10. Metoda Just-in-time
    Klíčové mechanismy koncepce výroby just-in-time, sekvenční výroba, víceúrovňová výroba, taktovací čas.
    11. Kanban systémy
    Výrobní program Shish-Kebab, úrovňová výroba, taktovací čas, kanban, typy kanbanu, základní pravidla kanbanu.
    12. Význam standardizace pro logistiku
    Procesy zlepšování, procesy eliminace ztrát ve výrobě, procesní rozvr
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MAR106S