SV614S Business Ethics

School of Business Administration in Karvina
Summer 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výklad orientovat tak, aby korespondoval zejména se strukturou předmětů Nauka o podniku, Management, Personalistika, Personální management, Filozofie a etika aj.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do etiky
    3. Podnikatelská etika
    4. Etické kodexy
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    6. Etika a reklama
    7. Manažerská etika
    8. Etika a pracovní vztahy

    Obsah předmětu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Úvod do etiky
    Etika jako věda o morálce, vědeckost etiky, filozofická etika, situační etika, etické normy - podmíněnost-cíl, autorita a etika. Výzkumné metody etiky.

    3. Podnikatelská etika
    Podnikatelská etika jako aplikovaná integrativní normativní etika zabývající se zkoumáním interakce mezi etikou a ekonomikou. Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Tři úrovně podnikatelské etiky.
    4. Etické kodexy
    Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí
    6. Etika a reklama
    Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.

    7. Manažerská etika
    Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil manažera.
    8. Etika a pracovní vztahy
    Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.

    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literature
    required literature
  • RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
  • FIALA, B. Etika. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-138-X. info
  • RICH, A. Etika hospodářství II. Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. info
    recommended literature
  • KÁRNIKOVÁ, J. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/SV614S