OPF:MAR006S Marketing of Small and Medium- - Course Information
MAR006S Marketing of Small and Medium-sized Companies
School of Business Administration in KarvinaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Základním cílem a posláním předmětu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
3. Podpora malého a středního podnikání
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
7. Financování v malém a středním podnikání
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
11. Inovační podnikání
12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy
Vymezení pojmu malý a střední podnik, jejich klasifikace. Místo a funkce malých podniků v tržní ekonomice, jejich základní poslání. Koexistence malých a velkých podniků v ekonomice, jejich vzájemné vztahy. Marketingová orientace malých firem jako jedna ze základních podmínek jejich konkurenceschopnosti a prosperity.
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
Vznik, rozvoj a význam malého podnikání v ČR, současná charakteristika podnikatelského prostředí. Podnikatelská sdružení a seskupení,jejich funkce a poslání. Hospodářská komora jako nadstavbový orgán malých a středních firem. Charakteristika malého podnikání ve vybraných zemích světa.
3. Podpora malého a středního podnikání
Podstata, význam a vývojové tendence v systému podpor jako jednoho z nejdůležitějších nástrojů pomoci efektivního zapojování malých a středních firem do fungující tržní ekonomiky. Zahraniční příklady a zkušenosti. Systém podpor v ČR. Instituce podporující MSP v ČR.
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
Analýza marketingového prostředí a jeho prvků, účastníci mikroprostředí a vlivy makroprostředí jako předpoklady pro založení vlastní existence. Formy startu do podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání v měnících se tržních podmínkách.
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
Obce jako základna rozvoje drobných a středních firem a součást marketingového prostředí. Druhy a lokalizace provozních jednotek. Formy a způsoby získávání prostor pro podnikání, nebytové prostory. Obchodní jméno a ochranná známka.
6. Tvorba základů marketingové strategie malých a středních firem pomocí plánovacích procesů
Význam marketingového řízení a plánování. Druhy plánování a jeho nástroje - poslání firmy a strategické plánování, marketingový plán, operativní plánování, vyhodnocování podnikatelského portfólia. Miniplán a jeho tvorba.
7. Financování v malých a středních firmách
Zdroje financování malých a středních firem - zvláštnosti a specifické problémy získávání finančních prostředků, alokace zdrojů a jejich efektivní využívání. Využívání vlastních a cizích zdrojů financování.
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
Podstata, význam a účel podnikatelských plánů. Postup při zpracování a rámcová struktura podnikatelského plánu se zřetelem na marketingovou analýzu trhu, znalost potřeb zákazníků, prognóza obratu. Znalost konkurence.
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
Riziko a nejistota v ekono
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- recommended literature
- BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
- KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
- KITA, J. a kol. Marketing. Bratislava: Ekonómia, 2002. ISBN 80-89047-23-8. info
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET,. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
- FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
- FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
- KOTLER, P. Marketing management, analýza, plánování, využití, kontrola. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MAR006S