OPF:MAR011 Nákupní marketing - Informace o předmětu
MAR011 Nákupní marketing
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
3. Základní modely procesu nákupu
4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
5. Nástroje a metody nákupního marketingu
6. Nákupní marketingový výzkum trhu
7. Marketingové strategie nákupu
8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
9. Rozhodování o dodavateli
10. Nákupní logistika
11. Osobnost nákupce
12. Organizace nákupu.
Obsah kurzu:
1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
Postavení nákupu v podniku. Hlavní faktory působící na chování odběratelů při nakupování.
2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
Charakteristika zásobovací činnosti. Funkce a úkoly zásobování. Specifika nákupních trhů průmyslových organizací, obchodních organizací a vládních trhů.
3. Základní modely procesu nákupu
Modely nákupního chování ve výrobní sféře. Procesní nákupní modely. Systémové nákupní modely.
4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
Nákupní centrum, složení a funkce. Induktivní nákupní modely. Interaktivní modely nákupního procesu
5. Nástroje a metody nákupního marketingu
Informační mix. Produktový mix a mix kvality. Dodavatelský a kontraktační mix. Cenový mix. Logistický a dodávkový mix. Komunikační mix.
6. Nákupní marketingový výzkum trhu
Informace pro rozhodování v nákupní činnosti. Zdroje informací na trhu nabídky. Sekundární a primární nákupní marketingový výzkum. Informační systém nákupu.
7. Marketingové strategie nákupu
Tvorba a fáze strategického nákupního dokumentu. Situační analýza, SWOT analýza. Specifické nákupní strategie.
8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
Metody klasifikace produktů, metoda ABC a další. Plánování materiálové spotřeby. Metody prognózování materiálových potřeb.
9. Rozhodování o dodavateli
Metody hodnocení dodavatelů, výběr kritérií. Scoring modely volby dodavatelů. Kvalita v procesu nákupu.
10. Nákupní logistika
Podstata nákupní logistiky. Moderní směry v nákupní logistice. Operativní plánování a řízení nákupu.
11. Osobnost nákupce
Specifika osobního nákupního jednání. Vlastnosti nákupce. Průběh a strategie obchodního jednání.
12. Organizace nákupu
Míra centralizace a decentralizace nákupu. Motivace pracovníků. Elektronické nakupování.
V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci mohou být využívána elektronická média.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- LUKOSZOVÁ, X., GRASSEOVÁ, M., MENŠÍK, O. Řízení nákupu. Ostrava: EF VŠB-TU, 2000. ISBN 80-7078-674-4. info
- TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1999. ISBN 80-85943-73-5. info
- KITA, J. Nákup a predaj. Bratislava: Sprint, 1998. ISBN 80-88848-28-8. info
- TOMEK, J. Marketingová strategie podniku. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85653-03-9. info
- doporučená literatura
- NĚMEC, F. Logistické procesy. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-128-2. info
- SYNEK, M. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-247-9069-6. info
- PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
- KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
- GAMMON, J. S. Nákup a prodej. Praha: Readers International,, 1991. ISBN 80-901454-3-4. info
- Informace učitele
- ;
Student vypracuje seminární práci, kterou obhájí v dohodnutém termínu v rámci seminárních cvičení a odevzdá do konce zápočtového týdne. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Seminární práce, její hodnocení, bude součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/MAR011