MAR011 Nákupní marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
    2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
    3. Základní modely procesu nákupu
    4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
    5. Nástroje a metody nákupního marketingu
    6. Nákupní marketingový výzkum trhu
    7. Marketingové strategie nákupu
    8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
    9. Rozhodování o dodavateli
    10. Nákupní logistika
    11. Osobnost nákupce
    12. Organizace nákupu.

    Obsah kurzu:
    1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
    Postavení nákupu v podniku. Hlavní faktory působící na chování odběratelů při nakupování.
    2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
    Charakteristika zásobovací činnosti. Funkce a úkoly zásobování. Specifika nákupních trhů průmyslových organizací, obchodních organizací a vládních trhů.

    3. Základní modely procesu nákupu
    Modely nákupního chování ve výrobní sféře. Procesní nákupní modely. Systémové nákupní modely.
    4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
    Nákupní centrum, složení a funkce. Induktivní nákupní modely. Interaktivní modely nákupního procesu
    5. Nástroje a metody nákupního marketingu
    Informační mix. Produktový mix a mix kvality. Dodavatelský a kontraktační mix. Cenový mix. Logistický a dodávkový mix. Komunikační mix.

    6. Nákupní marketingový výzkum trhu
    Informace pro rozhodování v nákupní činnosti. Zdroje informací na trhu nabídky. Sekundární a primární nákupní marketingový výzkum. Informační systém nákupu.
    7. Marketingové strategie nákupu
    Tvorba a fáze strategického nákupního dokumentu. Situační analýza, SWOT analýza. Specifické nákupní strategie.
    8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
    Metody klasifikace produktů, metoda ABC a další. Plánování materiálové spotřeby. Metody prognózování materiálových potřeb.
    9. Rozhodování o dodavateli
    Metody hodnocení dodavatelů, výběr kritérií. Scoring modely volby dodavatelů. Kvalita v procesu nákupu.

    10. Nákupní logistika
    Podstata nákupní logistiky. Moderní směry v nákupní logistice. Operativní plánování a řízení nákupu.
    11. Osobnost nákupce
    Specifika osobního nákupního jednání. Vlastnosti nákupce. Průběh a strategie obchodního jednání.
    12. Organizace nákupu
    Míra centralizace a decentralizace nákupu. Motivace pracovníků. Elektronické nakupování.




    V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci mohou být využívána elektronická média.
Informace učitele
;
Student vypracuje seminární práci, kterou obhájí v dohodnutém termínu v rámci seminárních cvičení a odevzdá do konce zápočtového týdne. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Seminární práce, její hodnocení, bude součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008, zima 2008, léto 2009.