KCJKPKD Communication Skills

School of Business Administration in Karvina
Summer 2011
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D. (lecturer)
Magdaléna Bystroňová (lecturer)
Mgr. Veronika Vydrová (lecturer)
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D. (seminar tutor)
Magdaléna Bystroňová (seminar tutor)
Mgr. Veronika Vydrová (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do komunikace
    Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
    4. Komunikační strategie
    Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
    7. Verbální a neverbální komunikace
    Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
    11. Komunikace ve skupině
    Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
Literature
    required literature
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • McLAGANOVÁ, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
    recommended literature
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
  • BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
  • KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. info
  • EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2011/KCJKPKD