OPF:MARBPEKO Economy of Trade - Course Information
MARBPEKO Economy of Trade
School of Business Administration in KarvinaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Pavla Sýkorová (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economy of Tourism (programme OPF, B_EKOMAN)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Logistics Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
2. Stručný vývoj čs. obchodu
3. Řešení technologie obchodního provozu
4. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky
5. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
6. Skladování ve velkoobchodních skladech
7. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
8. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
9. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
10. Psychologie a technika prodeje.
11. Ochrana zájmů spotřebitelů
1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu.
2. Stručný vývoj čs. obchodu
Obchod za první republiky a 2. světové války. Vývoj obchodu v letech 1945-1950 a v období centrálně plánované ekonomiky. Transformace obchodu po roce 1989. Postavení současného českého obchodu v národním hospodářství. Organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
3. Řešení technologie obchodního provozu - 1. část
Systémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení.
4. Řešení technologie obchodního provozu - 2. část
Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Základní ukazatele obchodního provozu. Formy prodej a kritéria jejich volby.
5. Systémy řízení maloobchodu, velkoobchodu a logistiky - 1. část
Povaha a význam maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu a hypotéza maloobchodního okruhu. Druhy maloobchodníků dle jejich podstatných znaků.
6. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu a logistiky - 2. část
Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků. Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
7. Teorie maloobchodního prodeje- zřízení prodejny
Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny.
8. Skladování ve velkoobchodních skladech
Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
9. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání
Soustava osídlení, její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti.
10. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
11. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
12. Psychologie a technika prodeje
Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníků - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho pr
- 1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
- Literature
- required literature
- CIMLER, P. a KOL. Retail Management (vybrané kapitoly). Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
- STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-296-3. info
- STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
- recommended literature
- Odborné časopisy. Moderní obchod (ročníky od r. 2000). info
- STARZYCZNÁ, H. Vývoj životního cyklu maloobchodních jednotek v českých zemích. Karviná: SU OPF, 2006. info
- BETANCOURT, R., R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5. info
- HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. Praha:VŠE, 2002. ISBN 80-245-0290-9. info
- GITMAN, L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern College Publishing, 2002. ISBN 0-324-1212575-5. info
- KOL. Obchod a služby (vybrané kapitoly). Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-795-5. info
- STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-084-7. info
- Teaching methods
- Skills demonstration
Seminar classes - Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Ostatní studijní zátěž 66 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Summary 145
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/MARBPEKO