MARNKMAF Marketing of Financial Services

School of Business Administration in Karvina
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Předmět upřesňuje specifika finanční služby a marketingového mixu ve finančních službách-7P. Pozornost je také věnována chování zákazníků, segmentaci finančního trhu, marketingovému výzkumu, tvorbě marketingové strategie a problematice budování dlouhodobých a vzájemně prospěšných vztahů se zákazníky - CRM.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úloha marketingu ve finančních službách
    2. Chování zákazníků a segmentace finančního trhu
    3. Produkt - finanční služba
    4. Marketing platebních karet
    5. Cenová tvorba ve finančních službách
    6. Distribuce finančních služeb a materiální prostředí finanční pobočky
    7. Marketingová komunikace v oblasti finančních služeb
    8. Lidský faktor ve finančních službách
    9. Procesy v oblasti finančních služeb
    10. Marketingové plánování a strategie v oblasti finančních služeb
    11. Marketingový výzkum finančních služeb
    12. Aktivní vztah k finanční klientele - CRM
    1. Definování finančního marketingu a trhu. Marketing služeb, vlastnosti a klasifikace služeb. Marketingový mix ve službách - 7P. Subjekty na finančním trhu. Současné trendy ve finančních službách.
    2. Prostředí finančních služeb. Segmentace finančního trhu, marketingový trojúhelník. Positioning a repositioning finančních produktů. Chování zákazníků - hierarchie finančních potřeb, rozhodovací proces nákupu finanční služby.
    3. Definování finanční služby. Klasifikace a prvky finanční služby. Management finančních služeb. Produktový mix finanční instituce. Nástroje produktové politiky. Životní cyklus finančních produktů. Vývoj a cíle nových produktů na finančním trhu.
    4. Základní pojmy. Definování, výhody, historie a druhy platebních karet. Odcizení a ztráta platební karty (stoplistace, blokace). Nové trendy a technologie v oblasti platebních karet (biometrické identifikační metody).
    5. Definování, druhy cen. Cenové cíle. Metody a faktory tvorby ceny. Cenová strategie a taktika. Cenová elasticita. Package ve finančních službách.
    6. Definování distribuční problematiky. Faktory ovlivňující volbu distribuční strategie, typy distribučních strategií a kanálů. Úkoly a typy finančních poboček. Zřízení nové pobočky. Nové distribuční trendy - technologická distribuce. Materiální prostředí finanční instituce, prostorové a emocionální efekty barev.
    7. Cíle marketingové komunikace, komunikační proces. Základní terminologie v oblasti marketingové komunikace. Legislativní omezení prezentace finančních produktů. Komunikační mix finanční instituce.
    8. Emoce a doporučovatelé ve finanční reklamě. Podniková identita a image finanční instituce. Nové trendy v oblasti MK a jejich aplikace ve finanční sféře.
    9. Interní marketing finanční instituce a jeho cíle, funkční kvalita, zvyšování kvality zaměstnanců, kontrolní systémy. Kategorizace zaměstnanců finanční instituce. Úkoly, aktivity, schopnosti a vlastnosti prodejců v marketingovém procesu. Psychologie osobního prodeje, význam neverbální komunikace.
    10. Definování a kategorizace procesů. Zapojení klienta do procesů, vyřizování stížností, řízení spotřebitelské poptávky. Typy kontaktů se zákazníkem. Reengineering podnikových procesů. Kvalita finančních produktů.
    11. Definování strategického marketingového plánování. Poslání, vize, cíle. Marketingový audit. Marketingová strategie, druhy strategií. Marketingová kontrola.
    12. Základní pojmy marketingového výzkumu. Základní metody a techniky výzkumu. Fáze výzkumu. Kvalitativní metody výzkumu (skupinový rozhovor, sémantický diferenciál, projektivní techniky).
    13. Definování, prvky, cíle a přínosy CRM. Model "6 trhů". Zákaznická politika, hodnota vztahů se zákazníky. Transakční marketing x marketing vztahů. Budoucnost CRM - v-CRM.
Literature
    required literature
  • MATUŠÍNSKÁ, K. Marketing finančních služeb. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-520-8. info
  • JUŘÍK, P. Platební karty: velká encyklopedie 1870-2006 (vybrané kapitoly). Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1381-0. info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing finančních služeb. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-197-5. info
    recommended literature
  • VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Image a firemní identita (vybrané kapitoly). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2790-5. info
  • SVOBODA, V. Public relations moderně a účinně (vybrané kapitoly). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2866-7. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
  • ENNEV, CH. T., WAITE, N. Financial services Marketing: an international guide to principles and practice. Amsterdam: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2007. ISBN 0-7506-6997-7. info
  • CHLEBOVSKÝ, V. CRM-Řízení vztahů se zákazníky. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0798-1. info
  • MEDVEĎ, J. Finančný a bankovný marketing. Bratislava: Sprint, 2003. ISBN 80-89085-25-3. info
  • KORAUŠ, A. Marketing v bankovníctve a poisťovníctve (vybrané kapitoly). Bratislava: Sprint, 2000. ISBN 80-88848-52-0. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž67
Přednáška6
Zkouška40
Summary119
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2013/MARNKMAF