OPF:MARBKEKO Economics of Trade - Course Information
MARBKEKO Economics of Trade
School of Business Administration in KarvinaSummer 2014
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
- Syllabus (in Czech)
- 1 Význam a postavení obchodu v národním hospodářství
Pojetí obchodu. Jeho vznik, společenská dělba práce, historie trhu. Éra přežití. Produktivní éra. Spotřebitelská éra. Základní činitelé obchodní činnosti. Proces utváření tržní nabídky na úrovni obchodu. Základní funkce obchodu. Druhy obchodu.
2 Stručný vývoj českého obchodu
Obchod za první republiky, obchod v období CPE a jeho charakteristika (1948-1989). Obchod v období transformace a jeho strukturálních změny. Vývoj druhů maloobchodu ve světě.
3 Řešení technologie obchodního provozu I
Systémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jeho definice, vývoj a členění. Seskupování sortimentu a jeho specializace. Pracnost sortimentu. Technologické skupiny zboží. Zásoby zboží. Graf vývoje zásob. Obchodně provozní operace.
4Řešení technologie obchodního provozu II
Mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy a dispoziční řešení maloobchodní jednotky. Pohyb zboží v maloobchodní jednotce. Formy prodeje. Hlavní skupiny forem prodeje a jejich výběr. Charakteristika základních forem prodeje.
5 Projekt maloobchodní jednotky
Zřízení prodejny, podnikatelský plán, jeho specifika. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Hygienické minimum pro podnikatele. Projekt prodejny. Exteriér prodejny (vnější stimuly nákupní atmosféry). Interiér prodejny (vnitřní stimulace).
6 Maloobchod a jednotlivé typy maloobchodních jednotek
Maloobchod, jeho definice, podstata a význam. Životní cyklus maloobchodu. Systemizace maloobchodních jednotek. Maloobchod v prodejnách (store retail). Hlavní druhy maloobchodníků bez prodejen (non-store retail). Maloobchodní organizace.
7 Velkoobchod a druhy velkoobchodníků
Charakter a význam velkoobchodu. Transakcionální teorie a její využití v praxi. Funkce velkoobchodu. Druhy velkoobchodníků. Velkoobchod s úplnými a neúplnými funkcemi.
8 Skladování ve velkoobchodních skladech a doprava
Základní druhy skladů dle jejich funkce. Členění skladů podle stupně mechanizace, vnitro skladové technologie a progresivní skladové technologie. Základní druhy velkoobchodních skladů dle jejich provedení. Volba skladu a jeho lokalizace. Doprava.
9 Územní organizace obchodního podnikání a maloobchodní síť
Soustava osídlení - obecné vymezení. Seskupování sídelních útvarů. Česká sídelní soustava. Optimální využití prostorových faktorů pro rozmístění ekonomických aktivit. Maloobchodní síť, její význam, členění a územní organizace.
10 Principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
Vývojové tendence v maloobchodní síti, principy jejího řešení. Akční rádius a dostupnost. Nákupní spád. Rovnoměrnost sítě. Koncentrace maloobchodní sítě. Hierarchie v řešení sítě (tzv. princip stupňovitosti). Umístění maloobchodních jednotek v sídelních útvarech.
11 Základy ekonomiky maloobchodního prodeje
Plánování, rozpočtování prodeje. 3 ekonomické kategorie úspěšného podnikání. Nákupní ceny. Obchodní přirážky. Rabaty. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Analýza potřeb zákazníků. Realizace prodejních cen. Nákladové faktory a poměry na trhu.
12 Psychologie a technika prodeje
Motivace zákazníků, typy zákazníků, jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Základní typy otázek. Námitky zákazníka - argumentační agenda prodejce. Znalost, čas a metodika odpovědí. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše a merchandising.
13 Ochrana zájmů spotřebitele
Historie ochrany zájmů spotřebitele u nás a ve světě. Priority spotřebitelské politiky. Zákony vztahující se k ochraně zájmů spotřebitele. Dozorové orgány, jejich práva a kompet
- 1 Význam a postavení obchodu v národním hospodářství
- Literature
- required literature
- CIMLER, P. a KOL. Retail Management (vybrané kapitoly). Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
- STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-296-3. info
- BETANCOURT, R. R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5. info
- STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
- recommended literature
- Odborné časopisy. Moderní obchod (ročníky od r. 2000). info
- STARZYCZNÁ, H. Vývoj životního cyklu maloobchodních jednotek v českých zemích. Karviná: SU OPF, 2006. info
- HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele. Praha:VŠE, 2002. ISBN 80-245-0290-9. info
- GITMAN, L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern College Publishing, 2002. ISBN 0-324-1212575-5. info
- KOL. Obchod a služby (vybrané kapitoly). Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-795-5. info
- STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-084-7. info
- Teaching methods
- One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study - Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM. - Teacher's information
Activity Difficulty [h] Konzultace 6 Ostatní studijní zátěž 93 Přednáška 6 Zkouška 40 Summary 145
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2014/MARBKEKO