OPF:PEMNKOOR Trade organizations - Course Information
PEMNKOOR Trade organizations
School of Business Administration in Karvinasummer 2024
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Timetable
- Sat 2. 3. 9:45–11:20 A111, Sat 23. 3. 9:45–11:20 A111, Sat 20. 4. 9:45–11:20 A111
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 67/65, only registered: 0/65 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Trade and Marketing (programme OPF, N_EM)
- Business Economics and Management (programme OPF, N_EKOMAN, specialization Marketing and Trade)
- Course objectives
- The aim of the course is to provide students understanding of specifics of trading organisation with regards to problems of retailing. The highly developed countries pay their attention on retailing due to its importance not only in area of job creation, share in the GDP, but as well in customer need satisfying - which is considered as the main success criterion of every business company. The course is oriented mainly on the major developing component, which is the large and middle firms. The course can help to small businessman, which wants to succeed on the market next to large firms or different trade association.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - charakterizovat vývojové trendy obchodu a maloobchodu a aplikovat je na prostředí České republiky, Evropy i světa, - identifikovat používané strategie v obchodě včetně marketingových přístupů, vysvětlit jejich význam a praktickou aplikaci s ohledem na tržní prostředí, - pochopit principy lokalizace prodejen a metodické přístupy k vymezení zájmové oblasti prodejen a odhadu kupního potenciálu, což je východiskem pro plánování prodeje, - vysvětlit zásady modelování organizačních struktur v obchodě a formy koncentrace a kooperace v obchodě z hlediska budování postavení firem na trhu, - vyhodnotit problémy řízení lidských zdrojů v obchodě a maloobchodě a vybrat vhodnou motivaci pracovníků s ohledem na podporu prodeje, - analyzovat vhodné metody operativního managementu se záměrem zajištění plynulého obchodního provozu.
- Syllabus
- Struktura výkladu:
1. Vývojové trendy v obchodě
2. Obchod ve světě, v Evropě a v ČR
3. Řízení obchodních organizací a strategie
4. Marketing obchodních organizací a jeho cíle
5. Územní a tržní analýza
6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
7. Formy kooperace a koncentrace v obchodě
8. Řízení lidských zdrojů v obchodě
9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
10.Pracovní procesy v obchodním provozu
11.Organizace práce v obchodním provozu
12.Bezpečnostní management
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- STARZYCZNÁ, Halina and Radka BAUEROVÁ. Obchodní organizace: Distanční studijní text. Karviná: Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2021. ISBN 978-80-7510-448-9. info
- STARZYCZNÁ, H. Obchodní organizace. Karviná: Su OPF, 2014. ISBN 978-80-7510-043-6. info
- ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4. info
- recommended literature
- STARZYCZNÁ, H. Transformace maloobchodu v České a Slovenské republice v letech 1993-2003 v jejích historických souvislostech. Karviná: SU OPF, 2011. ISBN 978-80-7248-666-3. info
- CIMLER, P., D. ZADRAŽILOVÁ a kol. Retail Management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6. info
- RUSELL- JONES, N. Customer Relationship management. London: Financial World Publishing, 2002. ISBN 0-85297-609-9. info
- Teaching methods
- One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study - Assessment methods
- Grade
Running written test (20 points) Written exam (80 points) - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM. - Teacher's information
- Running written test.
The running test have to be done before the own written exam. The posibilities of E-consultation with tutor and personal consultation. The writhen exam evaluate the students knowledge of complete course scope.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2024/PEMNKOOR