MAR101S Strategický marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zdeněk Bednarčík (přednášející)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Strategický marketing navazuje a rozvíjí poznatky z předmětu marketing a z předmětu management. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Podstata a obsah strategického marketingu
    2. Vývoj strategického marketingu
    3. Vývoj systému strategického marketingu
    4. Vybrané funkce strategického marketingu
    5. Vyhledávání strategických příležitostí
    6. Tvorba strategických marketingových programů
    7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
    8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
    9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
    10. Strategický marketing a informační management
    11. Aplikace strategického marketingu
    12. Organizační modely marketingového managementu na podporu strategické orientace firmy
    13. Mezinárodní strategický marketing a jeho uplatňování.
    14. Volné téma
    Obsah předmětu:
    1. Podstata a obsah strategického marketingu
    Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Postavení a úloha strategického marketingu v ekonomické teorii i v praktických podmínkách fungování tržní ekonomiky i konkrétních společností a firem.
    2. Vývoj strategického marketingu
    Vývojové fáze strategického marketingu. Přístupy k diskusi o strategii v marketingové vědě. Vliv společenského vývoje a jednotlivých společenských sfér tj. politiky, ekonomiky, sociálních a kulturních podmínek a zvláštností na strategický rozvoj hospodářských odvětví, oborů a jednotlivých firem.
    3. Vývoj systému strategického marketingu
    Vývoj názoru na marketing. Vývoj organizace a řízení strategického marketingu. Vývoj informačního plánovacího a kontrolního systému ve strategickém marketingu. Postupné fáze aplikace strategických úloh v podnikové praxi.
    4. Vybrané funkce strategického marketingu
    Integrační, koordinační a kooperační funkce. Nastolení principu flexibility na fenomen "změna". Dosažení vysokého stupně kreativity, invence a inovační pohotovosti. Rozvíjení profesionality, specializace, kvalifikace a kompetentnosti.
    5. Vyhledávání strategických příležitostí
    Vyhledávání strategických partnerů. Kultivace strategických prodejních příležitostí, účast v mezinárodních, národních a regionálních projektech, programech a grantech. Příklad zapojení na regionální rizikový fond, na smlouvu o franchise apod.
    6. Tvorba strategických marketingových programů
    Tvorba strategického cílového systému. Vytváření základní marketingové infrastruktury a podmínek pro rozvoj strategického marketingu. Plánování a řízení strategických inovací ve firmě.
    7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
    Aplikace teorie trendů v globálním, národním i regionálním smyslu. Vliv interního prostředí na marketingovou strategii. Ekonomické, politické, sociální, kulturní a právní prostředí jako východisko pro strategické marketingové úvahy.
    8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
    Charakteristika vzniku globální konkurence. Postupy při analýze strategie nejvýznamnějších konkurentů. Stanovení strategických cílů ve vztahu k potenciální konkurenci. Strategie získávání konkurenční výhody.
    9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
    Vztah mezi marketingovou strategií, jejím zaváděním a realizací. Předmět a metoda zavádění, překonávání překážek, reakce na změny a vyhodnocování stavu. Bariéry a formy rezistence.

    10. Strategický marketing a informační management
    Rozvoj a využití tržního zpravodajství. Úloha strategického marketingu v informační společnosti. Souvislosti mezi strategickým marketingem a managementem informací.
    Význam marketingového výzkumu a marketingových informací pr
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu. Jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou ústní zkouškou.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009.