OPF:MAR101S Strategický marketing - Informace o předmětu
MAR101S Strategický marketing
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Bednarčík (přednášející)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Strategický marketing navazuje a rozvíjí poznatky z předmětu marketing a z předmětu management. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Podstata a obsah strategického marketingu
2. Vývoj strategického marketingu
3. Vývoj systému strategického marketingu
4. Vybrané funkce strategického marketingu
5. Vyhledávání strategických příležitostí
6. Tvorba strategických marketingových programů
7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
10. Strategický marketing a informační management
11. Aplikace strategického marketingu
12. Organizační modely marketingového managementu na podporu strategické orientace firmy
13. Mezinárodní strategický marketing a jeho uplatňování.
14. Volné téma
Obsah předmětu:
1. Podstata a obsah strategického marketingu
Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Postavení a úloha strategického marketingu v ekonomické teorii i v praktických podmínkách fungování tržní ekonomiky i konkrétních společností a firem.
2. Vývoj strategického marketingu
Vývojové fáze strategického marketingu. Přístupy k diskusi o strategii v marketingové vědě. Vliv společenského vývoje a jednotlivých společenských sfér tj. politiky, ekonomiky, sociálních a kulturních podmínek a zvláštností na strategický rozvoj hospodářských odvětví, oborů a jednotlivých firem.
3. Vývoj systému strategického marketingu
Vývoj názoru na marketing. Vývoj organizace a řízení strategického marketingu. Vývoj informačního plánovacího a kontrolního systému ve strategickém marketingu. Postupné fáze aplikace strategických úloh v podnikové praxi.
4. Vybrané funkce strategického marketingu
Integrační, koordinační a kooperační funkce. Nastolení principu flexibility na fenomen "změna". Dosažení vysokého stupně kreativity, invence a inovační pohotovosti. Rozvíjení profesionality, specializace, kvalifikace a kompetentnosti.
5. Vyhledávání strategických příležitostí
Vyhledávání strategických partnerů. Kultivace strategických prodejních příležitostí, účast v mezinárodních, národních a regionálních projektech, programech a grantech. Příklad zapojení na regionální rizikový fond, na smlouvu o franchise apod.
6. Tvorba strategických marketingových programů
Tvorba strategického cílového systému. Vytváření základní marketingové infrastruktury a podmínek pro rozvoj strategického marketingu. Plánování a řízení strategických inovací ve firmě.
7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
Aplikace teorie trendů v globálním, národním i regionálním smyslu. Vliv interního prostředí na marketingovou strategii. Ekonomické, politické, sociální, kulturní a právní prostředí jako východisko pro strategické marketingové úvahy.
8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
Charakteristika vzniku globální konkurence. Postupy při analýze strategie nejvýznamnějších konkurentů. Stanovení strategických cílů ve vztahu k potenciální konkurenci. Strategie získávání konkurenční výhody.
9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
Vztah mezi marketingovou strategií, jejím zaváděním a realizací. Předmět a metoda zavádění, překonávání překážek, reakce na změny a vyhodnocování stavu. Bariéry a formy rezistence.
10. Strategický marketing a informační management
Rozvoj a využití tržního zpravodajství. Úloha strategického marketingu v informační společnosti. Souvislosti mezi strategickým marketingem a managementem informací.
Význam marketingového výzkumu a marketingových informací pr
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu. Jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MAR101S