SV674 Neziskové organizace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz si klade za cíl zdůraznit specifické postavení neziskových organizací v naší společnosti. Efektivní působení těchto organizací v tržním prostředí nevyhnutelně vyžaduje aplikaci i obvyklých tržních metod, například marketingu. Marketing uplatňovaný v neziskových organizacích, umožňuje nalézat specifické způsoby a nástroje, vedoucí k dosažení cílů organizace. V neziskových organizacích jsou cíle spojeny s plněním jejich poslání a s existenčními motivy. Posluchači budou seznámeni se specifiky neziskových organizací při analýze trhu, identifikaci cílových zákazníků, budování tržní pozice, vytváření marketingových strategií a naplňování marketingového mixu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Charakteristika neziskové organizace.
    2. Marketing v neziskových organizacích
    3. Efektivní plánování
    4. Výzkum trhu neziskových organizací
    5. Vnitřní a vnější prostředí neziskových organizací
    6. Produkt neziskových organizací
    7. Specifika cenové a distribuční politiky neziskových organizací
    8. Komunikace neziskových organizací
    9. Lidé
    10. Image neziskové organizace
    11. Kontroling jako nástroj řízení neziskové organizace
    12. Neziskový marketing

    Obsah kurzu:
    1. Charakteristika neziskové organizace
    Místo a význam neziskových organizací. Postavení neziskových organizací v ČR. Základní typy neziskových organizací. Zdroje financování činností neziskových organizací.
    2. Marketing v neziskových organizacích
    Vývoj marketingové koncepce. Specifika marketingu služeb. Marketingové aktivity v neziskových organizacích. Tržní segmentace.
    3. Efektivní plánování
    Strategické plánování. Tržní segmentace. Stanovení poslání a cílů organizace. Analýza trendů. Marketingová strategie. Marketingový plán.
    4. Výzkum trhu neziskových organizací
    Vnitřní informační systém. Proces výzkumu trhu a metody výzkumu trhu.
    5. Vnitřní a vnější prostředí neziskových organizací
    Situační analýza neziskových organizací. Analýza SWOT.
    6. Produkt neziskových organizací
    Definice produktu. Analýza nabídky produktů (služeb). Strategie produktu. Životní cyklus produktu.
    7. Specifika cenové a distribuční strategie v neziskových organizacích
    Faktory ovlivňující rozhodování o cenách. Cenové strategie. Podstata a význam distribučních cest. Flexibilita spotřeby jako faktor umístění. Řízení distribučních kanálů.
    8. Komunikace neziskových organizací
    Komunikační proces. Nástroje komunikačního mixu a specifika jejich uplatnění u neziskových organizací.
    9. Lidé
    Význam zaměstnanců pro nabídku služeb. Klienti neziskových organizací. Interní marketing.
    10. Image neziskové organizace
    Pojem a podstata image. Podniková kultura a podniková identita. Význam materiálního prostředí. Marketing vztahů.
    11. Kontroling jako nástroj řízení neziskových organizací
    Východiska a funkce kontrolingu. Ukazovatele a nástroje kontrolingu.
    12. Neziskový marketing
    Podstata neziskového marketingu. Marketing myšlenek a sociální marketing.

    V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Vypracování seminární práce na zadané téma k probírané látce a její obhajoba na semináři. Obhajoba seminární práce bude klasifikována a tato známka bude součástí výsledného hodnocení studenta v daném kurzu. Zkouška má ústní formu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008.