KCJPAEU Oral and Written Interaction for the EU

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Krystyna Heinz (lecturer)
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Krystyna Heinz (seminar tutor)
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marcela Neničková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Hejtmánková, Ph.D.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je skloubit teoretické předpoklady verbální komunikace jak ústní tak písemné se schopností aplikovat je v komerční praxi v anglickém jazyce( úroveň - B 2.2 - C 1.1 pokročilí, intermediate- upper intermediate ). Pozornost bude věnována rozvíjení dovedností mluvení, poslechu, psaní a čtení v obchodní angličtině, pochopení kontextu obchodních situací a kognitivních postupů s nimi souvisejících, rozšíření slovní zásoby profesního jazyka a prohloubení znalostí gramatických struktur. Cíle bude dosaženo pomocí široké nabídky různých typů komunikačních cvičení s odstupňovanou obtížností, všestrannou analýzou autentických textů s aktuální profesní tematikou, a bude také zahrnuto řešení případových studií zaměřených na jednotlivé tematické celky. Zvolené dovednosti jsou aplikovatelné nejen v rámci daného předmětu, ale rovněž zaujímají stěžejní místo v návaznosti na celoživotní vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Intercultural business communication. Division of cultures.
    Theory of cultures and its impact on intercultural interactions.
    Developing intercultural awareness.
    2. Non-verbal communication
    Non-verbal disciplines.
    Gestures with different meanings in different cultures.
    3. Project design. Statement of the goal and objectives.
    Differences between the goal and objectives.
    The language of projects.
    4. Further steps of the project
    Sources, the definition of the target group and methods.
    Monitoring and evaluation.
    5. Characteristics of written and oral communication
    Oral and written communication
    Formal business language
    Formal letters and the layout
    6. Enquiries and replies, orders
    Model enquiry letter and order
    Terms and phrases
    Writing a letter of enquiry and order
    Exercises and test
    7. Complaints, adjustments
    Model letters: from the buyer´s side and from the seller´s side
    Claims
    Terms and phrases
    Writing a letter
    Exercises and test
    8. Social correspondence
    Invitation to a conference and accepting an invitation
    Letter of appreciation
    Letter of condolence
    Congratulations and good wishes
    9. Effective meetings
    Agenda
    Leadership task roles
    Managing the people-group maintenance roles and strategies
    Effective chairman and problem solving procedures
    10. Job interviews
    Recruiting and types of interview
    Questioning techniques
    Preparation for the interview
    Conducting the interview from the point of view of the interviewer and the interviewee
    11. Cover letters, CV
    Structure of a Cover Letter
    Layout
    Format of a CV
    Language aspects
    12. Presentations
    Preparation - the audience and timing
    Introduction - winning audience's attention and interest
    Central idea statement, content and structure
    Delivering, posture, gestures and voice
    13. Revision
    Role play - job interview, repetition of vocabulary and grammar structures
Literature
    required literature
  • HEJTMÁNKOVÁ, J., SUCHOŇOVÁ, H. Business Correspondence. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-178-9. info
  • SWEENEY, S. English for Business Communication. Cambridge University Press, 2003. info
  • HEINZOVÁ, K. Communicating in the Business World. Karviná: SU OPF, 1996. ISBN 80-85879-51-4. info
    recommended literature
  • ASHLEY, A. Commercial Correspondence. Oxford: OUP, 2003. ISBN 0-19-457207-2. info
  • JONES, L. New International Business English. Cambridge University Press, 2003. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/KCJPAEU