MAR002S Marketing Research

School of Business Administration in Karvina
Winter 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Zdeněk Bednarčík (lecturer)
prof. Ing. František Němec, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Předmět Marketingový výzkum připravuje posluchače ke znalostem a dovednostem sloužícím k cílevědomé a organizované činnosti při získávání informací o vnitřním i vnějším prostředí firmy, o relevantních trzích či některých jejich částech. Cílem předmětu je seznámení posluchačů s konkrétním procesem realizace marketingového výzkumu, jeho interdisciplinárním charakterem, metodologickými přístupy jeho provádění i specifickými druhy, metodami, prostředky a technikami výzkumu. Součástí předmětu je i problematika řízení marketingového výzkumu a jeho organizace. Ve své návaznosti a v součinnosti s dalšími kurzy marketingového zaměření, rozšiřuje však pojetí marketingu o znalosti potřebné k aplikaci teoretických poznatků. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné předměty včetně zpracovávání diplomových prací.
Syllabus (in Czech)

  • Struktura výkladu:
    1. Předmět a typologie marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu
    2. Sběr sekundárních údajů
    3. Metody pozorování
    4. Metody šetření
    5. Dotazník
    6. Měření postojů škálováním
    7. Zdroje chyb při aplikaci metod šetření
    8. Metody experimentální
    9. Kvalitativní metody
    10. Zpracování a analýza údajů
    11. Interpretace a presentace výsledků výzkumu
    12. Výzkum trhu
    13. Výrobkový výzkum a výzkum propagace
    14. Řízení marketingového výzkumu a etické aspekty provádění marketingového výzkumu
    Obsah předmětu:
    1. Předmět a typologie marketingového výzkumu a proces marketingového výzkumu
    Definování problému, specifikace informací, zdroje informací, metody sběru informací, projekt výzkumu, vazby na řízení a rozhodování, fáze marketingového výzkumu, projekt marketingového výzkumu, cíle marketingového výzkumu.
    2. Sběr sekundárních údajů
    Charakter a zdroje sekundárních údajů, význam sekundárních údajů při marketingovém výzkumu, využití sekundárních údajů, interní zdroje sekundárních informací, externí zdroje sekundárních informací, marketingové informační systémy.
    3. Metody pozorování
    Typy pozorování, předmět pozorování, plán pozorování, předmět a čas pozorování, způsob pozorování, kategorizace dat, záznam pozorování, využitelnost pozorování.
    4. Metody šetření
    Typy šetření, záměrné výběry, pravděpodobnostní výběry, základna výběru, techniky náhodného vybírání, stanovení rozsahu výběru a přesnosti odhadu, techniky šetření.
    5. Dotazník
    Stanovení údajů, které mají být zjištěny, stanovení procesu dotazování, písemné dotazování, osobní dotazování, telefonické dotazování, hodnocení obsahu otázek, stanovení typu otázek, formulace otázek, stanovení struktury dotazníku, formální úprava dotazníku, pretest, korekce, konečný koncept.
    6. Měření postojů škálováním
    Hodnotící škála, grafická hodnotící škála, škála pořadí, škála párové komparace, škála konstantní sumy, specifické postojové škály, sémantický diferenciál, analýza profilu, Likertova škála, Stapelova škála, výběr postojových škál.
    7. Zdroje chyb při aplikaci metod šetření
    Chyby v důsledku odmítnutí dotazování, stupeň pochopení otázky, schopnost a ochota respondenta odpovídat pravdivě, vyjadřovací schopnost respondenta, nedostatky dotazníku, registrační chyby, chyby při zpracování odpovědí, chyby způsobené tazateli.
    8. Metody experimentální
    Typy experimentu, laboratorní experimenty, terénní experimenty, faktory ohrožující validitu experimentů, modely experimentů, modely quasiexperimentů, modely pravých experimentů, kombinované modely, omezení experimentů.

    9. Kvalitativní metody
    Základní metody kvantitativního výzkumu, individuální hloubkový rozhovor, skupinový rozhovor, projekční techniky, omezení kvalitativních metod, zdroje pro kvantitativní výzkum.
    10. Zpracování a analýza údajů
    Sběr dat, kontrola validity dat, zpracování údajů, analýza údajů, velikost výběrového souboru, úprava údajů, klasifikace údajů a kódování, tabulky a grafy, statistické veličiny, využití statistických metod, využití výpočetní techniky, testování hypotéz.
    11. Interpretace a presentace výsledků výzkumu
    Interpretace výsledků analýzy, presentace výsledků výzkumu, zdroje chyb při interpretaci výsledků výzkumů, návaznosti na řízení marketingových aktivit, následné výzkumy, specifikace nových problémových oblastí, kontinuita výzkumného procesu.
    12. Výzkum trhu
    Definování trhu, segmentace trhu, charakteristika trhu, prognózování vývoje na trhu, ho
Literature
    required literature
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-600-5. info
  • ZBOŘIL, K. Marketingový výzkum. Praha: VŠE, 1996. ISBN 80-7079-389-9. info
  • PŘIBOVÁ, M. A KOL. Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-299-9. info
    recommended literature
  • HAWKINS, D., L., TULL, D., S. Essentials of Marketing Research. New York: Macmillian Publishing Company, 1994. ISBN 0-02-351831-6. info
  • SVOBODOVÁ, H., MYNÁŘOVÁ, L., KAČER, R. Marketingový výzkum. Ostrava: VŠB - TU, 1994. ISBN 80-7078-226-9. info
  • BÁRTA, V., BÁRTOVÁ, H. Výzkum trhu a chování spotřebitele. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-148-9. info
  • HAGUE, P., N., JACKSON, P. Do you Own Market Research. London: Kogan Page Limited, 1990. ISBN 1-85091-496-6. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Winter 2006, Summer 2007, Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2009/MAR002S