OPF:MME141S Statistical Methods for Econom - Course Information
MME141S Statistical Methods for Economists
School of Business Administration in KarvinaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (lecturer)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (seminar tutor)
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Department of Informatics and Mathematics – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Managerial Informatics (programme OPF, B_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dikázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy a metody ze statistiky
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
4. Regresní analýza
5. Korelační analýza
6. Analýza rozptylu (ANOVA)
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
8. Úplné faktorové plány
9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
10. Taguchiho metody: ztrátová funkce
11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
12. Metody prognózování tržeb
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy a metody ze statistiky - Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy - Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy - Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test , Wilcoxonův párový test
4. Regresní analýza - Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu
5. Korelační analýza - Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné
6. Analýza rozptylu (ANOVA) - Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce - Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce)
8. Úplné faktorové plány - Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu
9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi - Poloviční plány, grafická metoda
10. Taguchiho metody: ztrátová funkce - Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance
11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost - Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy
12. Metody prognózování tržeb - Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou rovněž dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě. Na internetu je k dispozici eLearningový předmět Statistické metody pro ekonomy.
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2009/MME141S