OPF:SVPPOE Business Ethics - Course Information
SVPPOE Business Ethics
School of Business Administration in KarvinaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Public Economy and Administration (programme OPF, N_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika, a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z podnikatelské etiky).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metodický a motivační úvod do kurzu
2. Základní etické východiska
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
6. Etické kodexy
7. Etika a pracovní vztahy
8. Manažerská etika
9. Etika a reklama
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí
1. Metodický a motivační úvod do kurzu
Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a
podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
2. Základní etické východiska
Etika jako věda o morálce, etické směry. Morální normy. Morální svoboda a morální
zodpovědnost. Hlavní etické teorie. Morální relativizmus a morální pluralizmus, tolerance.
Základní charakteristiky moderní etiky.
3. Vznik a vývoj podnikatelské etiky
Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Podnikatelská etika jako
aplikovaná normativní etika. Tři úrovně podnikatelské etiky.
4. Podnikatelská etika jako integrační věda
Předmět podnikatelské etiky. Etika a zisk, úspěch.
5. Úloha etiky v rámci moderního tržního hospodářství
Tržní hospodářství. Legitimita etiky v tržním hospodářství. Vztah mezi ekonomikou,
politikou a etikou. Ekonomika a princip spravedlnosti.
6. Etické kodexy
Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
7. Etika a pracovní vztahy
Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt
diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.
8. Manažerská etika
Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil
manažera. Moderní systém řízení.
9. Etika a reklama
Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež
v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.
10. Etické aspekty ochrany životního prostředí
Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí.
Podnikatelská etika jako integrující faktor.
- 1. Metodický a motivační úvod do kurzu
- Literature
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2010/SVPPOE