MARBENAM Marketing of Purchasing

School of Business Administration in Karvina
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu zejména na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií, včetně elektronického nakupování.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní úkoly a cíle nákupu
    2. Specifika nákupních trhů organizací
    3. Základní modely nákupního chování organizací
    4. Nákupní centrum a nové tendence v modelování nákupního chování
    5. Marketingové pojetí nákupu
    6. Nákupní marketingový výzkum
    7. Tvorba strategického plánu
    8. Rozhodování o potřebách
    9. Metody zkvalitňování hmotných toků
    10. Řízení nákupu
    11. Osobnost nákupce
    12. Osobnost dodavatele
    13. Elektronické nakupování
    1. Základní úkoly a cíle nákupu
    Postavení nákupu v podniku. Hlavní faktory působící na chování odběratelů při nakupování. Hlavní úkoly a cíle nákupu.
    2. Specifika nákupních trhů organizací
    Specifika nákupních trhů průmyslových organizací, obchodních organizací a vládních trhů.

    3. Základní modely nákupního chování organizací
    Modely nákupního chování ve výrobní sféře. Procesní nákupní modely. Systémové nákupní modely.
    4. Nákupní centrum a nové tendence v modelování nákupního chování
    Nákupní centrum, složení a funkce. Induktivní nákupní modely. Interaktivní modely nákupního procesu
    5. Marketingové pojetí nákupu
    Informační mix. Produktový mix a mix kvality. Dodavatelský a kontraktační mix. Cenový mix. Logistický a dodávkový mix. Komunikační mix.

    6. Nákupní marketingový výzkum
    Informace pro rozhodování v nákupní činnosti. Zdroje informací na trhu nabídky. Sekundární a primární nákupní marketingový výzkum. Informační systém nákupu.
    7. Tvorba strategického plánu
    Tvorba a fáze strategického nákupního plánu. Situační analýza, SWOT analýza. Specifické nákupní strategie.
    8. Rozhodování o potřebách
    Metody klasifikace produktů, metoda ABC a další. Plánování materiálové spotřeby a řízení zásob. Metody prognózování materiálových potřeb.
    9. Metody zkvalitňování hmotných toků
    Zásobovací řetězce. Metody hodnocení dodavatelů, výběr kritérií. Scoring modely volby dodavatelů. Kvalita v procesu nákupu.

    10. Řízení nákupu
    Podstata nákupní logistiky. Moderní směry v nákupní logistice. Operativní plánování a řízení nákupu. Míra centralizace a decentralizace nákupu.
    11. Osobnost nákupce
    Specifika osobního nákupního jednání. Vlastnosti nákupce. Průběh a strategie obchodního jednání.
    12. Osobnost dodavatele
    Volba dodavatele, vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů, překážky vstupu a výstupu dodavatele, transakční rizika.
    13. Elektronické nakupování
    Základní pojmy a podmínky uplatnění elektronického nakupování v podnikové praxi. Výhody a rizika elektronického nákupu. E-aukce.
Literature
    required literature
  • KAPLAN, M., ZRNÍK, J. a KOL. Firemní nákup a e-aukce. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2002-9. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Nákupní marketing. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 978-80-7248-440-9. info
  • KAPLAN, M., ZRNÍK, J. a KOL. Jak levněji a lépe nakupovat. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1145-1. info
    recommended literature
  • FIALA, P. Dynamické dodavatelské sítě. Praha: Profesional Publishing, 2010. ISBN 978-80-741-023-2. info
  • BENTON, W.C. Purchasing and Supply Chain Management. London: Irwin: Mc Graw-Hill, 2009. ISBN 978-00-712-8913-9. info
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5. info
  • KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G. Moderní marketing (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. info
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Řízení výroby a nákupu (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1479-0. info
  • NENADÁL, J. Management partnerství s dodavateli - Nové perspektivy firemního nakupování. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-152-6. info
Teaching methods
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž77
Přednáška6
Zápočet30
Summary119
The course is also listed under the following terms Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/MARBENAM