MARBPOZS Protection of Consumers´ Interests

School of Business Administration in Karvina
Winter 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Sýkorová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Sýkorová
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    6. Dozorové orgány
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    8. Spotřebitelská politika EU
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    13. Přednáška odborníka z praxe
    Obsah předmětu
    1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
    Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
    6. Dozorové orgány
    Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
    8. Spotřebitelská politika EU
    Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
    13. Přednáška odborníka z praxe
Literature
    required literature
  • HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 978-80-245-1106-1. info
  • MATUSIKOVÁ, L. Ochrana zájmů spotřebitele - distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-357-9. info
  • KLABUSAYOVÁ, N. Principy a trendy ochrany spotřebitele. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 978-80-248-0912-0. info
    recommended literature
  • D-test. Praha: OSS "TEST". info
  • http://www.spotrebitel.cz. info
  • Moderní obchod. info
  • Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. info
  • VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
  • MARLIN., S. E., OLINGER, C. P. Consumer Protection in an Age of Technological Transformation. New York: Nova Science Publishers Inc, 2009. ISBN 978-16-069-2924-7. info
  • TOMANČÁKOVÁ, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde, 2008. ISBN 80-7201-695-2. info
  • HOUDEK, D. Jak úspěšně reklamovat. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2201-6. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Ostatní studijní zátěž60
Přednáška26
Zápočet30
Summary116
The course is also listed under the following terms Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/MARBPOZS