OPF:XMP2719 Enterprising Economy - Course Information
XMP2719 Enterprising Economy
School of Business Administration in KarvinaWinter 2014
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s).
- Guaranteed by
- Ing. Karel Stelmach, Ph.D.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Předmět umožní studentům získat celkový přehled o chodu a fungování výrobního podniku respektive podniku poskytujícího služby. Porozumět ekonomickým vazbám v podnikatelské jednotce je podmíněno znalostmi o podstatě základních činnosti podniku, (zásobovací a skladovací činnost, výrobní činnost, prodejní činnost). Struktura předmětu PODNIKOVÁ EKONOMIKA vychází z představy, že úvodní kapitoly budou studenty seznamovat se základními činnostmi podniku a popisem podniku a podnikání bez vazby na jejich ekonomickou podstatu. Studenti se seznámí se základními kategoriemi (pojmy) z oblasti nauky o podniku: podnik, členění podniků, okolí podniku, základní činnosti (funkce) v podniku, majetek podniku, organizační výstavba podniku. V navazující ekonomické pasáži předmětu budou studenti seznámení se základními ekonomickými pojmy podnikové ekonomiky (ekonomická efektivnost, hospodárnost, náklady, výnosy, výsledek hospodaření, princip rozvahy (bilance), diagram bodu zvratu, kalkulace). Zvládnutí látky předmětu PODNIKOVÁ EKONOMIKA je předpokladem pro úspěšné prohlubování ekonomických znalostí v dalších navazujících odborných předmětech.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Charakteristika podniku a podstata podnikání. Profil podnikatele.
2. Morfologie a typologie podniků. Životní cyklus podniku a jeho fáze
3. Cíle podniku a jeho funkce (činnosti). Organizační výstavba podniku. Majetková struktura podniku.
4. Nákupní činnost podniku.
5. Výrobní činnost podniku (včetně podniků služeb).
6. Prodejní činnost podniku.
7. Personální činnost. Řízení lidských zdrojů. Náplň činnosti dalších útvaru v podniku.
8. Výrobní faktory a jejich klasifikace. Spotřeba výrobních faktorů. Náklady podniku. Kritéria
třídění nákladů v podniku.
9. Nákladová funkce. Využití nákladové funkce v manažerském rozhodování.
10.Výkony, výnosy, tržby.
11.Náklady, výnosy, výsledek hospodaření v diagramu bodu zvratu.
12.Kalkulace nákladů, metody kalkulace nákladů. Druhy kalkulací.
13.Charakteristika specifických ekonomik
1. Charakteristika podniku a podstata podnikání. Profil podnikatele.
Historický vývoj ekonomiky podniku; vymezení pojmu podnikání, podnik, cíle a funkce podniku, jejich vztah a návaznosti. Podstata hospodářské činnosti a nutnost řízení chodu podniku.
2. Morfologie a typologie podniků. Životní cyklus podniku a jeho fáze
Základní třídění podniků podle typů, shodných základních charakteristik, podle předmětu činnosti a příslušnosti k odvětví či oboru. Jako součást typologického hlediska je prezentována rovněž velikost podniku a povaha vlastnictví.
3. Cíle podniku a jeho funkce (činnosti). Organizační výstavba podniku. Majetková struktura podniku.
Primární cíl podniku. Odlišnosti cílů velké společnosti a malého podniku. Druhy cílů a vztahy mezi cíli. Funkce (činnosti) podniku. Problematika organizační struktury. Charakteristika majetku. Majetek jako nutný předpoklad pro podnikání.
4. Nákupní činnost podniku.
Vymezení pojmů zásoby, koloběh zásob, řízení zásob, členění zásob, plánování zásob, efektivnost zásob. Význam řízení zásob pro zabezpečení hospodářské činnosti podniku. Plánování potřeby zásob a metody jejich řízení. Vztah zásobování k ostatním činnostem v podniku.
5. Výrobní činnost podniku (včetně podniků služeb).
Seznámení se základními pojmy, jako jsou výroba, výrobní činnosti, řízení výroby, plán výroby v podobě bilance. Členění výroby podle různých hledisek (rozpracovanosti výroby a charakteru složek).
6. Prodejní činnost podniku.
Vymezení užívaných pojmů z oblasti prodejních činností, marketingu, prodeje, hodnoty odbytu, efektivnosti odbytu. Úkoly a činnosti útvaru marketingu, pracovní náplň činnosti oddělení.
7. Personální činnost. Řízení lidských zdrojů. Náplň činnosti dalších útvaru podniku.
Lidé jako nejdůležitější výrobní faktor, význam personálního řízení. Personální činnosti a jejich obsah.
8. Výrobní faktory a jejich klasifikace. Spotřeba výrobních faktorů. Náklady podniku. Kritéria třídění nákladů v podniku.
Klasifikace výrobních faktorů dle pohledu podnikové ekonomiky. Kombinace výrobních faktorů. Členění výroby dle převažujícího výrobního faktoru. Ekonomické pojetí nákladů.
9. Nákladová funkce. Využití nákladové funkce v manažerském rozhodování.
Nákladová funkce podniku. Lineární a nelineární závislost nákladů na objemu produkce v naturálních jednotkách.
10.Výkony, výnosy, tržby.
Objasnění pojmů. Prezentace vybraných podnikových propočtů, které jsou stěžejní pro rozhodování o budoucí efektivnosti hospodářské činnosti podniku.
11.Náklady, výnosy, výsledek hospodaření v diagramu bodu zvratu.
Vztah mezi výnosy, náklady a výsledkem hospodaření. Grafické a matematické pojetí bodu zvratu.
- 1. Charakteristika podniku a podstata podnikání. Profil podnikatele.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2014/XMP2719