EVSKFIL Philosophy

School of Business Administration in Karvina
Winter 2015
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti filozofie, osvojili si kladení filozofických otázek, snažili se na ně odpovědět, získali vlastní životní orientaci a ujasnili si smysl života. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: přednášky opřené o systematický rozbor vybraného filozofického díla jednoho autora a semináře pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu.
Syllabus (in Czech)
  • Přednášková část
    1. Zásady práce s filozofickým textem, úvod do Platónova filozofického myšlení
    2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
    3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
    4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
    5. O nespravedlnosti
    6. Odměna spravedlnosti
    Seminární část
    1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
    2. Zákon
    3. Filozofie
    4. Poznání
    5. Pravda
    6. Myšlení
    7. Hodnota
    8. Člověk
    9. Bytí
    10. Společnost
    11. Absolutno
    Přednášková část
    1. Zásady práce s filozofickým textem, úvod do Platónova filozofického myšlení
    Zásady práce s filozofickým textem, zásady pro práci s filozofickým textem na bázi Platónova díla Ústava. Úvod do Platónova filozofického myšlení.

    2. Výklad běžných představ o spravedlnosti
    Tři názory na spravedlnost a její užitek.Rozhovor o stáří, cena bohatství pro šťastný život. Co je spravedlnost, definice spravedlnosti, užitek spravedlnosti a nespravedlnosti. Je nespravedlnost silná? Dělá nespravedlnost člověka blaženým?
    3. Určení spravedlnosti na vzoru městského státu
    Spravedlnost se musí ukázat jako dobrá sama o sobě. Výchova strážců, nová třída - vládci vybírání ze strážců. Postup při výběru vládců, život a úlohy strážců, výchova a stát. Čtyři základní ctnosti ve státě. Otázky duše. Porovnání spravedlnosti a nespravedlnosti podle jejich užitku.
    4. Podmínky pro možné zřízení spravedlivého státu. Stát filosofů
    Ženská otázka. Otázka vládců. Vláda filozofů jako podmínka možnosti spravedlivého státu. Způsobilost filozofů vládnout. Obraz lodě.Idea dobra. Vztahy v oblasti viditelného a myslitelného. Poznávání ve smyslovém světě znázorněné obrazem jeskyně, výklad obrazu jeskyně.
    5. O nespravedlnosti
    Čtyři hlavní formy špatných ústav. Timokracie a její vznik. Oligarchie a její vznik. Demokracie a její vznik. Tyranie a její vznik. Štěstí a neštěstí spravedlivého a nespravedlivého. Tři důkazy o tom, že nespravedlivý je nešťastný.
    6. Odměna spravedlnosti
    Opětovný výklad o poezii. Odměna spravedlivých. Důkaz nesmrtelnosti duše. Odměna spravedlnosti za života, odměna spravedlnosti po smrti, volba životní formy.
    Seminární část
    1. Metodická a motivační uvedení do kurzu
    Uvedení do filozofie.
    2. Zákon, filozofie
    Společné vlastnosti jsoucen. Vlastnosti zákona..
    3. Filozofie
    Názory jednotlivých filozofů na to, čím se má filozofie zabývat. Odlišení filozofie od ostatních věd. Oblasti, ve kterých je jasná hranice mezi speciální vědou a filozofií. Pohled na filozofii očima významných filozofů.
    4. Poznání
    Gorgias z Leontin a dopad jeho názorů na oblast lidského poznání. Důvody pochybování Reného Descarta. Skepticismus a možný postoj k němu.
    5. Pravda
    Ontologická pravda. Logická pravda. Vážné námitky proti nepodmíněnosti pravdy.
    Pragmatický pojem pravdy. Filozofická nauka tzv. "noetického idealismu". Realistický
    výklad pravdy.
    6. Myšlení
    Myšlení. Vědecké myšlení. Usuzování. Druhy pravidel, podle kterých usuzování postupuje. Pravděpodobnost z pohledu filozofie. Zásady postoje k vědě.
    7. Hodnota
    Tři velké skupiny hodnot, které existují v duchovní oblasti. Pozitivistická teorie týkající se hodnocení. Idealistická teorie v nejširším slova smyslu týkající se změny v hodnocení.
    8. Člověk
    Filozofické zkoumání člověka. Vztah filozofie a ostatních věd v oblasti výzkumů člověka. Názory významných filozofů na otázku člověka. Ústřední otázka filozofické vědy o člověku a jak filozofové na tuto otázku odpovídají.
    9. Bytí
Literature
    required literature
  • FIALA, B. Filozofie a dějiny filozofie. Karviná: OPF SU, 2006. ISBN 80-7248-356-X. info
  • PLATÓN. Ústava. Praha: Svoboda - Libertas, 1993. ISBN 80-205-0347-1. info
    recommended literature
  • MOSER, F. Malá filozofie pro nefilozofy. Olomouc: Votobia, 2005. ISBN 80-7220-214-6. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods (in Czech)
Kombinovaná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/EVSKFIL