OPF:PEMBEMSP Small and Medium-Sized Entrepr - Course Information
PEMBEMSP Small and Medium-Sized Entrepreneurship
School of Business Administration in KarvinaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN, specialization Economy of Tourism)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
7. Podnikání v oblasti služeb
8. Sociální podnikání
9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
10.Finanční management MSP
11.Krizové řízení v MSP
12.Personální politika její specifika v MSP
13.Případové studie
1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
Motivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu
2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
Historický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.
3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.
4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
Základní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.
5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
Rodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.
6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
Překážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.
7. Podnikání v oblasti služeb
Specifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.
8. Sociální podnikání
Cíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.
9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
Partnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.
10. Finanční management MSP
Finanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.
11. Krizové řízení v MSP
Vliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.
12. Personální politika její specifika v MSP
Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.
13. Případové studie
- 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
- Literature
- required literature
- ŠEBESTOVÁ, J., WAGNEROVÁ, E. Podnikání v malé a střední firmě. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 80-7248-441-6. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- recommended literature
- SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
- COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
- WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
- BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
- MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
One-to-One tutorial
Skills demonstration - Assessment methods
- Credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM. - Teacher's information
Activity Difficulty [h] Konzultace 6 Ostatní studijní zátěž 103 Přednáška 6 Zápočet 30 Summary 145
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2019/PEMBEMSP