PEMBPMSO Management in Social Services

School of Business Administration in Karvina
Winter 2019
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je se seznámit se základy řízení těchto organizací, přípravou strategie, možnostmi zajišťování finančních zdrojů a vnitřního řízení organizace pomocí podnikové kultury. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifika organizací v sociálních službách Členění a formy poskytování sociálních služeb Poskytovatelé a podmínky poskytování služeb. Dilemata v podnikání v sociálních službách. Základní zdroje financování organizací sociálních služeb.
  • 2. Základní pojmy z teorie řízení Základní funkce řízení. Průběžné a zabezpečovací funkce řízení v aplikaci na podnik sociálních služeb. Strategické plánování a řízení s ohledem na efektivnost a společenskou návratnost.
  • 3. Manažerské kompetence v řízení Manažerské kompetence, vlastní tvorba kompetenčního modelu v řízení. Delegování pravomocí, formy delegování, proces delegování, překážky, potíže delegování, přínosy. Využití asertivity v sociální praxi.
  • 4. Řízení kvality sociálních služeb Standardy kvality sociálních služeb dle zákona o sociálních službách, standardy související se samotným poskytnutím služby, personální zabezpečení kvality služeb, standardy spojené s provozem služby.
  • 5. Etika v řízení a kultura organizace Předpoklady k etickému chování, etický kodex. Organizační kultura, prvky organizační kultury, diagnóza organizační kultury, silná a slabá organizační kultury.
  • 6. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace Učící se organizace, metoda QMSS, systém značka kvality, osm dimenzí excellence.
  • 7. Krizové řízení v sociální sféře Řízení krizových situací a management změn.
Literature
    required literature
  • ŠEBESTOVÁ, J. Management sociálních služeb. Karviná: SU OPF, 2013. info
  • PITNEROVÁ, D. Management sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2012-7. info
  • DĚDINA, J.,CEJTHAMR,V. Management a organizační chování. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
  • MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Vybrané problémy. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7. info
    recommended literature
  • ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7. info
  • BORSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky, seminář, prezentace odborníků z praxe, týmový projekt, diskuse,
Assessment methods
Compulsory participation in seminars (50%), team project created in cooperation with a selected organization (30% of the final evaluation) and its presentation (30% of the final evaluation), final exam (50% of the final evaluation). The exam can be in written or oral form.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2019/PEMBPMSO