MUBME1 Economics, Management and Marketing

Mathematical Institute in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
doc. RNDr. Tomáš Kopf, Ph.D.
Mathematical Institute in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
To verify whether the student has successfully mastered the studied subject and gained knowledge and skills needed for either further study or practice.
Syllabus (in Czech)
  • Ekonomika, management a marketing:
    - Makro a mikroekonomika, řešení základních ekonomických problémů, charakteristika subjektů ekonomických systémů, pyramida potřeb, výrobní faktory.
    - Cíl hospodářské politiky vlády, tvorba a užití HDP a HNP, inflace, nezaměstnanost, cyklický vývoj ekonomiky.
    - Trh, faktory ovlivňující nabídku a poptávku, cenová elasticita poptávky, tržní rovnováha se změnou nabídky a poptávky, teorém pavučiny, selhání trhu.
    - Finanční trh, poptávka po penězích a jejich nabídka, cenné papíry, charakteristika bankovní soustavy, funkce a činnosti centrální banky.
    - Zákon klesajícího mezního užitku, rovnováha spotřebitele, indiferenční křivky, Paretovo optimum, produkční funkce v krátkém a dlouhém období, vztah celkového, mezního a průměrného produktu.
    - Firma v dokonalé konkurenci, ekonomický a účetní zisk, fixní, variabilní, celkové a mezní náklady, bod uzavření firmy, bod vyrovnání.
    - Firma v nedokonalé konkurenci - monopol, cenová diskriminace prvního, druhého a třetího stupně, konkrétní formy cenové diskriminace.
    - Firma v nedokonalé konkurenci - monopolistická konkurence, oligopol, maximalizace zisku, přebytek výrobce a spotřebitele.
    - Management - základy managementu a manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personalistika a kontrolování, manažerské techniky.
    - Marketing - marketing jako pojem, podnikatelské filozofie, trhy a segmentace trhů, kupní chování zákazníků na trzích (spotřebitelských a organizací), marketingový výzkum, marketingový mix a jeho užití (základní a rozšířený), podnikatelský záměr (Business plan).
Literature
    recommended literature
  • J. Soukup a kol. Makroekonomie. Management Press, Praha, 2009. info
  • B. Hořejší a kol. Mikroekonomie. Management Press, Praha, 2008. info
  • P. A. Samuelson, W. D. Nordhaus. Ekonomie. Svoboda, Praha, 2007. info
  • R. Holman. Makroekonomie. C. H. Beck, Praha, 2004. info
  • L. Macáková a kol. Mikroekonomie, repetitorium. Melandrinum, Slaný, 2003. ISBN 80-86175-33-2. info
  • P.Tuleja. Vybraná témata z mikroekonomie v grafech a pojmech. Aldebaran, Valašské Meziříčí, 2003. ISBN 80-903117-4-1. info
  • KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001. info
  • SOUČEK, Z. , MAREK, J. Strategie úspěšného podniku. Ostrava: Montanex, 1998. ISBN 80-85780-93-3. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, Summer 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Winter 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/sumu/winter2012/MUBME1