Základy divadelní dramaturgie

Úvodní informace

Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Cíle výuky:
Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Osnova - bloky:
1. Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice.
2. Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla.
3. Dramatik v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
4. Dramaturg v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
5. Režisér v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
6. Herec v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
7. Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec.
8. Rozvíjení umění číst dramatický text – nahlédnutí do interpretačních principů.
9. Rozvíjení umění číst dramatický text – definice koncepce.
10. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu).
11. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry).
12. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.).
13. Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů).

Vyučující: Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. MgA. et MgA. Pavel Ondruch

Organizace kurzu:
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování:
Pro absolvování kurzu je nutno splnit následující úkoly:

  • Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru.
  • Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu.
  • Písemná analýza některého z diskutovaných problémů.
Hlavní studijní text - Pavla Bergmannová: Základy divadelní dramaturgie
PDF ke stažení