Úvodní informace
Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu kulturní publicistika a osvojí si základní publicistické žánry s jejich formálními i obsahovými náležitostmi. Získají širší přehled o současných českých tištěných i elektronických médiích zaměřených na umění a na příkladech tvorby výrazných osobností kulturní žurnalistiky se dozví, jakým způsobem je možné kriticky reflektovat umělecké dílo (zejména divadelní, filmové a rozhlasové). Výuka bude zaměřena především prakticky, přičemž hlavní důraz bude kladen na vlastní kritickou tvorbu studentů. Posluchači budou vedeni k přesnému formulování svých názorů a postojů zejména v písemném projevu různých forem (např. deníková recenze, kritika, úvaha, rozhovor atd.). Cílem předmětu je rozvíjet u studentů schopnost analýzy a kritické reflexe.
Osnova:- Co je a co není kulturní publicistika? Vztah umění a kritiky
- Funkce a role kulturní publicistiky. Kdo je kulturní žurnalista?
- Mediální prostor pro divadelní a rozhlasovou publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
- Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky
- Analýza a interpretace vybraných textů
- Mediální prostor pro filmovou a TV publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
- Osobnosti české filmové a TV publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky.
- Analýza a interpretace vybraných textů
- Žánry kulturní publicistiky: odborná kritika, novinová kritika, divadelně-kritický medailon, rozhovor atp.
- Vlastní kulturní publicistika: recenze, kritika
- Vlastní kulturní publicistika: rozhovor
- Koncepce kulturního časopisu 1
- Koncepce kulturního časopisu 2
Organizace kursu:
Kurs
je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To
studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování:
Pro absolvování kurzu je nutno plnit průběžně úkoly během semestrální výuky a vypracovat seminární práci v rozmezí 5 normostran textu dle zadání pedagoga.