Týden 8
8. Francouzské divadlo a drama 1500-1800; vznik, trvání a proměny stylu. Co působí na formování divadla? Normativní estetika, politika, filozofie, konkurence, monopoly, organizace hereckých společností, reformy herectví, spisy o divadle.
Kapitolu seznamující se situací divadla v epoše baroka otevírá stručný popis dobové sociálně-politické, ekonomické a kulturní situace.
Představuje a vysvětluje specifičnost vývoje ve Francii, kde umění od 17. století podléhalo tzv. klasicistické doktríně, a s poukazem na konkrétní díla francouzské dramatiky 17. století shrnuje normy, které měly být striktně dodržovány při tvorbě tragédie a komedie.
Dále kapitola přibližuje podstatu myšlenkového proudu označovaného jako osvícenství, který se promítl do vývoje dramatických žánrů, a proces emancipace měšťanské vrstvy, která se projevila v inscenační oblasti – zejména herectví. V souvislosti s tím je zdůrazněn význam díla Denise Diderota – a to díla dramatického i teoretického – pro vývoj iluzivního divadla a měšťanského dramatu.
Úkoly
• Srovnejte vybrané Racinovo dílo (postavy, děj, vyznění) s jeho antickou dramatickou předlohou (např. Euripidův Hippolytos, Senecova Faidra ad.).
• Charakterizujte Racinův jazyk. Jakou funkci plní v jeho hře monolog?
• Přečtěte si Beaumarchaisovu Figarovu svatbu a zaměřte se na klíčový monolog Figara v 5. jednání, kde autor tradiční formu naplňuje konkrétním a aktuálním společenskokritickým obsahem: Figaro se zde představuje jako společenský mravokárce a homo politicus, vyznávající názory příslušníka revolučního čtvrtého stavu. Lze jeho slova vnímat/interpretovat jako aktuální i dnes?
Test 8
1.
Jakými způsoby porušil Pierre Corneille ve své hře Cid klasicistická pravidla?
2.
Jaké neřesti vystavuje Moliére ve svých hrách (konkrétně) posměchu?
3.
Přibližte zápletku Marivauxovy Hry lásky a náhody. Charakterizujte její
hlavní postavy a specifický jazykový styl označovaný jako marivaudage.
4.
Stručně představte základní premisy Diderotova Hereckého paradoxu.