Týden 12
12. Velká divadelní reforma (od Wagnera k modernismu); nové drama a inscenační divadlo. Nové výrazové prostředky, divadelní umělec - režisér; iluzívní a antiiluzivní divadlo.
Kapitola seznamuje s vývojem evropského divadla první poloviny 20. století, pro který bylo příznačné překonávání realistického způsobu jevištního ztvárnění a prosazení postupů antiiluzivního divadla. Cílem výkladu je tuto novou situaci popsat, a to s odkazem na inscenační tvorbu a programové úsilí ústředních evropských režisérů a reformátorů divadla 1. poloviny 20. století, kteří tak stáli u zrodu moderního inscenačního divadla.
Zmíněny jsou rovněž koncepce a tvůrci tzv. druhé divadelní reformy.
Úkoly
• Přečtěte si oba dialogy a pokuste se shrnout Craigovy hlavní myšlenky:
CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2006, s. 92–172.
• Srovnejte Shelleyho drama Cenciové s Artaudovou verzí. V čem spočívá jejich odlišnost – vedle práce s jazykem?
• Odpovězte a zdůvodněte, jak by v duchu biomechaniky herec předvedl radost. Tak, že si bude složitě navozovat vnitřní motivaci radosti – nebo tak, že se několikrát zhoupne na hrazdě? Využít můžete např. text:
HYVNAR, Jan. Mejercholdova biomechanika. In týž: Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000, s. 155–180.
Test 12
1.
Vysvětlete podstatu a principy první divadelní reformy.
2. Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos.
3.
Vysvětlete podstatu a principy druhé divadelní reformy.
4.
Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos.
5.
Pokuste se formulovat základní principy dadaistického, surrealistického
a futuristického divadla. V čem spatřujete hlavní rozdíly?