Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Studenti se seznámí s organizací práce v médiích, jejich vnitřní strukturou, druhy novinářských profesí a s technikou novinářské práce. S každodenním redigováním novin a časopisů a různými typy redaktorských prací, s přípravou denního zpravodajství, počínaje volbou témat, přes přípravu, po realizaci novinové zprávy, rozhlasového a televizního příspěvku.
Mediální gramotnost, funkce žurnalistiky, literatura, žánry.
Duální systém, typy médií – veřejnoprávní, komerční, dezinformační.
Diskuse kolem role médií veřejné služby.
Objektivita, nezávislost, všestrannost, normy, ukázky.
Jednotlivé základní pozice a náplň jejich práce, týmová práce.
Příprava zpravodajského příspěvku.
Příprava novináře, téma, zdroje informací, relevance informace.
Jeden ze zdrojů informací, příprava, průběh rozhovoru.
Obsah, obrácená pyramida, titulek, perex, krácení, on-line prostředí.
Jazykové prostředky, spisovnost, příznakovost, jazyková správnost, klišé.
Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.
Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.
Grafika, obrazová sekvence, střih.
Úvodní informace
Garant: Mgr. Monika Horsáková
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.
Osnova:
1. Úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
2. Mediální systém v ČR
3. Poslání a postavení médií veřejné služby v ČR
4. Východiska veřejnoprávního zpravodajství
5. Lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce
6. Příprava zpravodajského příspěvku
7. Zdroje informací
8. Rozhovor
9. Kompozice psané zprávy
10. Jazykové prostředky psané zprávy
11. Kompozice televizní zprávy
12. Jazykové prostředky televizního zpravodajství
13. Obraz a postprodukce televizní zprávy
Podmínky absolvování:
Účast na seminářích (75 %).
Písemné a následně ústní prověření znalostí (zpravodajské a publicistické metody, postupy a nástroje).
Literatura:
Povinná literatura
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004.
HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.
Doporučená literatura
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.
HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.
HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.
MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.
1. Úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
Test 1
2. Mediální systém v ČR
Duální systém, typy médií – veřejnoprávní, komerční, dezinformační.
V opoře studujeme s. 10, 14–15.
Test 2
3. Poslání a postavení médií veřejné služby v ČR
Diskuse kolem role médií veřejné služby
V opoře studujeme s. 11–13.Test 3
4. Východiska veřejnoprávního zpravodajství
Test 4
5. Lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce
Jednotlivé základní pozice a náplň jejich práce, týmová práce
V opoře studujeme s. 19–22.Test 5
6. Příprava zpravodajského příspěvku
Korespondenční úkol
Test 6
7. Zdroje informací
Test 7
8. Rozhovor
Test 8
9. Kompozice psané zprávy
Obsah, obrácená pyramida, titulek, perex, krácení, on-line prostředí.
V opoře studujem s. 29–30.
Test 9
10. Jazykové prostředky psané zprávy
Jazykové prostředky, spisovnost, příznakovost, jazyková správnost, klišé.
V opoře studuje s. 44–47.Korespondenční úkol
Test 10
11. Kompozice televizní zprávy
Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení
V opoře studujeme s. 30–39.
Korespondenční úkol
Test 11
12. Jazykové prostředky televizního zpravodajství
Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.
V opoře studujeme s. 44–47.