Zpravodajsko-publicistický seminář I
Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.
Zpravodajsko-publicistický seminář I

Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Studenti se seznámí s organizací práce v médiích, jejich vnitřní strukturou, druhy novinářských profesí a s technikou novinářské práce. S každodenním redigováním novin a časopisů a různými typy redaktorských prací, s přípravou denního zpravodajství, počínaje volbou témat, přes přípravu, po realizaci novinové zprávy, rozhlasového a televizního příspěvku. 

Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Studenti se seznámí s organizací práce v médiích, jejich vnitřní strukturou, druhy novinářských profesí a s technikou novinářské práce. S každodenním redigováním novin a časopisů a různými typy redaktorských prací, s přípravou denního zpravodajství, počínaje volbou témat, přes přípravu, po realizaci novinové zprávy, rozhlasového a televizního příspěvku.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 9. 2023 do 24. 9. 2023.

Mediální gramotnost, funkce žurnalistiky, literatura, žánry.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 1. 10. 2023.

Duální systém, typy médií – veřejnoprávní, komerční, dezinformační.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 10. 2023 do 8. 10. 2023.

Diskuse kolem role médií veřejné služby.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 15. 10. 2023.

Objektivita, nezávislost, všestrannost, normy, ukázky.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2023 do 22. 10. 2023.

Jednotlivé základní pozice a náplň jejich práce, týmová práce.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 29. 10. 2023.

Příprava zpravodajského příspěvku.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2023 do 5. 11. 2023.

Příprava novináře, téma, zdroje informací, relevance informace.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 12. 11. 2023.

Jeden ze zdrojů informací, příprava, průběh rozhovoru.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2023 do 19. 11. 2023.

Obsah, obrácená pyramida, titulek, perex, krácení, on-line prostředí.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 26. 11. 2023.

Jazykové prostředky, spisovnost, příznakovost, jazyková správnost, klišé.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2023 do 3. 12. 2023.

Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.


Kapitola obsahuje:
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 10. 12. 2023.

Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

Grafika, obrazová sekvence, střih.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 12. 2023 do 24. 12. 2023.

Úvodní informace

Garant: Mgr. Monika Horsáková
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.

Osnova:
1. Úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
2. Mediální systém v ČR
3. Poslání a postavení médií veřejné služby v ČR
4. Východiska veřejnoprávního zpravodajství
5. Lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce
6. Příprava zpravodajského příspěvku
7. Zdroje informací
8. Rozhovor
9. Kompozice psané zprávy
10. Jazykové prostředky psané zprávy
11. Kompozice televizní zprávy
12. Jazykové prostředky televizního zpravodajství
13. Obraz a postprodukce televizní zprávy

Podmínky absolvování:
Účast na seminářích (75 %).
Písemné a následně ústní prověření znalostí (zpravodajské a publicistické metody, postupy a nástroje).

Literatura:
Povinná literatura
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004.
HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.

Doporučená literatura
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.
HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.
HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.
MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.

1. Úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou

Mediální gramotnost, funkce žurnalistiky, literatura, žánry.

V opoře studujeme s. 5–10.

Test 1

Po prostudování opory vyplňte .

2. Mediální systém v ČR

Duální systém, typy médií – veřejnoprávní, komerční, dezinformační.

V opoře studujeme s. 10, 14–15.

Test 2

Po prostudování opory vyplňte .

3. Poslání a postavení médií veřejné služby v ČR

Diskuse kolem role médií veřejné služby 

V opoře studujeme s. 11–13.

Test 3

Po prostudování opory vyplňte .

4. Východiska veřejnoprávního zpravodajství

Objektivita, nezávislost, všestrannost, normy, ukázky

V opoře studujeme s. 13 -18.    

Test 4

Po prostudování opory vyplňte

5. Lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce

Jednotlivé základní pozice a náplň jejich práce, týmová práce

V opoře studujeme s. 19–22.

Test 5

Po prostudování opory vyplňte .

6. Příprava zpravodajského příspěvku

Příprava zpravodajského příspěvku.

V opoře studujeme s. 19–22.

Korespondenční úkol

Pokuste se vysvětlit vlastními slovy pojem týmová práce a popsat, proč je právě v televizním zpravodajství důležitá.

Test 6

Po prostudování opory vyplňte

7. Zdroje informací

Příprava novináře, téma, zdroje informací, relevance informace.

V opoře studujeme s. 24–26.        

Test 7

Po prostudování opory vyplňte Test 7.

8. Rozhovor

Jeden ze zdrojů informací, příprava, průběh rozhovoru.

V opoře studujme s. 26–27.

Test 8

Po prostudování opory vyplňte .

9. Kompozice psané zprávy

Obsah, obrácená pyramida, titulek, perex, krácení, on-line prostředí.

V opoře studujem s. 29–30.      

Test 9

Po prostudování opory vyplňte .

10. Jazykové prostředky psané zprávy

Jazykové prostředky, spisovnost, příznakovost, jazyková správnost, klišé.

V opoře studuje s. 44–47.

Korespondenční úkol

Přečtěte si následující citát a použijte jej jako východisko pro esej na téma Postavení, smysl existence a riziko zneužití médií v současné společnosti. „Chceme-li pochopit, jak nesmírně důležitým systémem se média stala, zkusme si představit, co by to udělalo s naším organizačním, osobním i společenským životem, kdyby jednoho krásného dne veškeré prostředky masové komunikace z nějakého nepředvídatelného důvodu nečekaně zmizely. Jak by mohli lidé porozumět světu, v němž žijí, v němž jednají a v němž si hrají, kdyby byla všechna média pryč? Jak by skupiny a organizace uspokojily své potřeby porozumění, jednání a zábavy? Jak by bylo možné udržovat sociální stabilitu, jak by mohly proběhnout sociální změny, jak by šlo vést či řešit místní i mezinárodní konflikty, jak by se šlo přizpůsobovat změnám v životním prostředí? A jak by šlo zachovávat sdílené významy, které umožňují existenci naší složité společnosti?“

Test 10

Po prostudování opory vyplňte .

11. Kompozice televizní zprávy

Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení

V opoře studujeme s. 30–39.           

Korespondenční úkol

Televizní zpravodajství veřejné služby usiluje o to, být garantem objektivních, ne-zkreslených, nestranných a přesných zpráv. Jenže: existuje vždy více pravd a jakákoliv vynechaná informace může výsledný dojem zkreslit. Lze tedy dosáhnout objektivity, když už sám výběr skutečností je subjektivní? Napište na toto téma komentář.

Test 11

Po prostudování opory vyplňte .

12. Jazykové prostředky televizního zpravodajství

Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení.

V opoře studujeme s. 44–47.

   

Test 12

Po prostudování opory vyplňte .

13. Obraz a postprodukce televizní zprávy

Grafika, obrazová sekvence, střih.

V opoře studujeme s. 34–37.      

Test 13

Po prostudování opory vyplňte .