Hovoříme o osobách se sluchovým postižením nebo o dítěti/žákovi se sluchovým postižením
Nepoužíváme pojmy jako "sluchově postižený", "hluchoněmý" apod.
Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením.
Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
Zpracování a odevzdání návrhu pomůcky pro dítě/žáka se sluchovým postižením
Týden 1
Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením.
Základní terminologie
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Sluchové postižení: Úvod do surdopedie
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
Historický nástin
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Užívaná terminologie
Kontrolní otázky a úkoly
- Jaký je cíl surdopedie?
- Uveďte předmět zájmu surdopedie
- Jaký význam má sluch?
- Charakterizujte historický vývoj v oblasti péče o osoby se SP
- Uveďte průkopníky ve vzdělávání osob se SP
- O čem pojednával Milánský kongres?
- Jaký je cíl surdopedie?
- Uveďte předmět zájmu surdopedie
- Jaký význam má sluch?
- Charakterizujte historický vývoj v oblasti péče o osoby se SP
- Uveďte průkopníky ve vzdělávání osob se SP
- O čem pojednával Milánský kongres?
Týden 2
Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
- Uveďte 3 části, z nichž se skládá sluchový orgán
- Na jaké 2 kategorie rozdělujeme základní vyšetřovací metody?
- Vyberte si 1 subjektivní zkoušku sluchu a charakterizujte ji
- Vyberte si 1 objektivní zkoušku sluchu a charakterizujte ji
- Jaké možnosti orientačního vyšetření sluchu jsou ve školství?
Týden 3
Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
Pudové žvatlání
Napodobivé žvatlání
Audiogenní dyslalie
Audiogenní dysfonie
- Uveďte klasifikaci sluchových vad z hlediska kvantity slyšeného zvuku
- Jaký je rozdíl mezi centrální a periferní nedoslýchavostí?
- Uveďte rozdíl mezi pudovým a napodobivým žvatláním
Týden 4
Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
Týden 5
Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
§ 54 - Raná péče
§ 16 - Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
§ 18 - Individuální vzdělávací plán
- Dle jakého zákona jsou poskytovány služby rané péče?
- Vyjmenujte některé služby, které poskytuje SPC pro klienty se sluchovým postižením
- Vyjmenujte některé vzdělávací obory SŠ pro žáky se sluchovým postižením
- Vyjmenujte vysokoškolské obory pro studenty se sluchovým postižením
Týden 6
Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
Uveďte vhodné pracovní pozice pro osoby se SP
Dle jakého zákona jsou zaměstnávány osoby se SP?
Týden 7
Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
Mluvený jazyk: je lineární → v jazykové výpovědi není možný jiný způsob než řadit postupně jeden znak (slovo) za druhým
Znakový jazyk: je simultánní → znaky lze provádět současně, protože lze využívat trojrozměrného artikulačního prostoru
§ 3 - Komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob
§ 6 - Komunikační systémy vycházející z českého jazyka
§ 7 - Používání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob
- Charakterizujte znakový jazyk
- Uveďte rozdíl mezi znakovým jazykem a znakovanou češtinou
- Co znamená daktylní abeceda?
- Jaké rozlišujeme druhy prstové abecedy?
- Uveďte výhody a nevýhody prstové abecedy
Pozor, užívá se pojem "znakový jazyk", nikoliv znaková řeč
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením: Distanční studijní text. 1. vyd. 2019. 120 s.
Týden 8
Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
Uveďte alespoň 5 zásad při komunikaci s osobou se sluchovým postižením
Týden 9
Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
- Zásada komplexního přístupu (Sovák) – dnes holistický přístup k osobám se ZP
- Zásada včasnosti
- Zásada názornosti
- Zásada komunikativnosti
- Zásada mentálního rozvoje, rozšiřování slovní zásoby a obsahové stránky řeči
- Zásada přiměřenosti
- Zásada systematičnosti a důslednosti
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Jmenujte alespoň 4 didaktické zásady, které je vhodné uplatňovat u dětí/žáků se sluchovým postižením
Týden 10
Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
Co znamená screening sluchu?
Jakým způsobem se realizuje screening sluchu v rezortu zdravotnictví?
Jak lze realizovat screening sluchu v rezortu školství?
Týden 11
Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
- Motivace, upoutání pozornosti dítěte, využívat momentálního zaujetí
- Pracovat s dítětem pravidelně
- Pozitivní zpětná vazba
- Respektovat věk a aktuální rozpoložení dítěte
- Střídat vhodné aktivity
- Dodržovat zásady při komunikaci s dítětem se sluchovým postižením
Reedukace
sluchu = zlepšování a zdokonalování postižené funkce (cílem je maximální rozvoj
zachovaných zbytků sluchových funkcí)
Sluchová
cvičení podle obtížnosti:
1. Detekce
zvuku (uvědomění si přítomnosti zvuku)
2. Diskriminace
(porovnání dvou podnětů – stejné x jiné)
3. Identifikace
(určení zvukového podnětu)
4. Porozumění
- Trpělivost
- Detailní pozorování dítěte, jeho reakcí a zájmů
- Neustálé komentování dění okolo
- Využívání co nejvíce jednoduchých slov a vět
- Jasná, výrazná mluva s přehlednou artikulací, ne příliš rychlá, gramaticky správná
- Pravidelný režim
- Každodenní práce – reedukace sluchu a řeči dle pokynů logopeda, vést dítěti sešit a deník
Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu u dítěte po kochleární implantaci?
Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu a řeči u žáka s postlingválním sluchovým postižením?
Týden 12
Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
Užíváme termín sluchadlo, nikoliv "naslouchátko, sluchátko" apod.