Surdopedie
Mgr. et Mgr. Petra Volná
Surdopedie
Info
Období
zima 2023

Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením.

Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
2
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 1. 10. 2023.

Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.

Kapitola obsahuje:
4
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
6
Web
Učitel doporučuje studovat od 2. 10. 2023 do 8. 10. 2023.

Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 15. 10. 2023.

Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.

Kapitola obsahuje:
4
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2023 do 22. 10. 2023.

Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.

Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
2
PDF
1
Studijní text
6
Web
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 29. 10. 2023.

Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2023 do 5. 11. 2023.

Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 12. 11. 2023.

Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2023 do 19. 11. 2023.

Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 26. 11. 2023.

Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.

Kapitola obsahuje:
4
PDF
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2023 do 3. 12. 2023.

Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.

Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
3
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 10. 12. 2023.

Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2023 do 17. 12. 2023.

Zpracování a odevzdání návrhu pomůcky pro dítě/žáka se sluchovým postižením

Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 18. 12. 2023 do 23. 12. 2023.

Týden 1

Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením.

Základní terminologie
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Sluchové postižení: Úvod do surdopedie
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
Historický nástin
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Užívaná terminologie

Hovoříme o osobách se sluchovým postižením nebo o dítěti/žákovi se sluchovým postižením
Nepoužíváme pojmy jako "sluchově postižený", "hluchoněmý" apod.

Kontrolní otázky a úkoly

  • Jaký je cíl surdopedie?
  • Uveďte předmět zájmu surdopedie
  • Jaký význam má sluch?
  • Charakterizujte historický vývoj v oblasti péče o osoby se SP
  • Uveďte průkopníky ve vzdělávání osob se SP
  • O čem pojednával Milánský kongres?


Týden 2

Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.

Sluchový analyzátor
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Metody vyšetření sluchu, diagnostika
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
VIZUÁLNĚ POSÍLENÁ AUDIOMETRIE (VRA): VYŠETŘOVACÍ METODA SLUCHU U NEJMENŠÍCH DĚTÍ
Šestáková P, Havlík R. Vizuálně posílená audiometrie (VRA): vyšetřovací metoda sluchu u nejmenších dětí. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):69-73. doi: 10.36833/lkl.2020.040.
PDF ke stažení
Sluchový screening u dětí předškolního věku pomocí obrázkového audiometrického testu
PDF ke stažení
Kontrolní otázky a úkoly
  • Uveďte 3 části, z nichž se skládá sluchový orgán
  • Na jaké 2 kategorie rozdělujeme základní vyšetřovací metody?
  • Vyberte si 1 subjektivní zkoušku sluchu a charakterizujte ji
  • Vyberte si 1 objektivní zkoušku sluchu a charakterizujte ji
  • Jaké možnosti orientačního vyšetření sluchu jsou ve školství?

Týden 3

Patologie sluchového analyzátoru  ̶  klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.

Klasifikace sluchových vad
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
PDF ke stažení

Současné požadavky na včasnou diagnostiku a léčbu vrozené oboustranné velmi těžké vady sluchu
Pellant A, Dršata J, Blanař V, Bendová P, Škvrňáková J, Chrobok V. Současné požadavky na včasnou diagnostiku a léčbu vrozené oboustranné velmi těžké vady sluchu. Listy klinické logopedie. 2019;3(2):75-79. doi: 10.36833/lkl.2019.031.
PDF ke stažení
Důležité pojmy

Pudové žvatlání

Napodobivé žvatlání

Audiogenní dyslalie

Audiogenní dysfonie

Kontrolní otázky a úkoly

  • Uveďte klasifikaci sluchových vad z hlediska kvantity slyšeného zvuku
  • Jaký je rozdíl mezi centrální a periferní nedoslýchavostí?
  • Uveďte rozdíl mezi pudovým a napodobivým žvatláním

Týden 4

Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.

Současné vzdělávací přístupy
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Metodické přístupy ve výchově a vzdělávání osob se SP + zásady
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Současné tendence ve výchově a vzdělávání
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.

Kontrolní otázky a úkoly
1. Čím bylo významné období po milánském kongresu?
2. Co znamená bilingvální přístup ve vzdělávání sluchově postižených?
3. Co představuje totální komunikace?
4. Co znamená orální přístup?
5. Jaké jsou možnosti ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením? 

Týden 5

Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.

Zákon o sociálních službách

§ 54 - Raná péče

CENTRUM PRO DĚTSKÝ SLUCH TAMTAM, O. P. S.: RODINY NÁS NEJVÍCE POTŘEBUJÍ V PRVNÍM ROCE
Zatloukalová M. Centrum pro dětský sluch Tamtam, o. p. s.: rodiny nás nejvíce potřebují v prvním roce. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):99-100.
PDF ke stažení
Školský zákon

§ 16  -  Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

§ 18  - Individuální vzdělávací plán

Kontrolní otázky a úkoly

  • Dle jakého zákona jsou poskytovány služby rané péče?
  • Vyjmenujte některé služby, které poskytuje SPC pro klienty se sluchovým postižením
  • Vyjmenujte některé vzdělávací obory SŠ pro žáky se sluchovým postižením
  • Vyjmenujte vysokoškolské obory pro studenty se sluchovým postižením

Týden 6

Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.

Vzdělávání žáků se sluchovým postižením
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Poradenský systém, školy pro SP, inkluze
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
PDF ke stažení
Výzkumný projekt zaměřený na zjištění počtu integrací dle stupně SP – Langer, 2008 In Horáková
Realizován ve spolupráci s SPC
Z celkového počtu 1039 klientů se SP ve školách hlavního vzdělávacího proudu nejpočetněji zastoupeny děti se středně těžkou nedoslýchavostí (274 dětí, tj. 26,4 %)
87 dětí a žáků s lehkou nedoslýchavostí (tj. 8,4%)
86 dětí a žáků neslyšících (tj. 8,3%)

Do běžných škol tedy zařazovány nejen děti a žáci s nedoslýchavostí, ale také s těžkou nedoslýchavostí a hluchotou
KAZUISTIKA KLIENTA
Návrh dg metod v SPC a podpůrných opatření
Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů
§ 81 – „zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v pracovním poměru mají povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců (povinný podíl činí 4 %)“
Kontrolní otázky a úkoly

Uveďte vhodné pracovní pozice pro osoby se SP

Dle jakého zákona jsou zaměstnávány osoby se SP?

Týden 7

Komunikace a komunikační styly  ̶  audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Rozdíl znakový jazyk x mluvený jazyk


Mluvený jazyk:  je lineární → v jazykové výpovědi není možný jiný způsob než řadit postupně jeden znak (slovo) za druhým

Znakový jazyk: je simultánní  → znaky lze provádět současně, protože lze využívat trojrozměrného artikulačního prostoru

Zákon č. 384/2008 o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, ve znění pozdějších předpisů

§ 3 - Komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob

§ 6 - Komunikační systémy vycházející z českého jazyka

§ 7 - Používání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob

Komunikace a komunikační styly
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Kontrolní otázky a úkoly

  • Charakterizujte znakový jazyk
  • Uveďte rozdíl mezi znakovým jazykem a znakovanou češtinou
  • Co znamená daktylní abeceda?
  • Jaké rozlišujeme druhy prstové abecedy?
  • Uveďte výhody a nevýhody prstové abecedy


Terminologie

Pozor, užívá se pojem "znakový jazyk", nikoliv znaková řeč 

Komunikační systémy osob se sluchovým postižením: Distanční studijní text

ODSTRČILÍKOVÁ, YvetaKomunikační systémy osob se sluchovým postižením: Distanční studijní text. 1. vyd. 2019. 120 s.

Týden 8

Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.

Desatero komunikace s neslysicim
Tichý svět - Desatero komunikace s neslyšícím
PDF ke stažení
Zásady komunikačního chování
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Globální čtení
Informace ke globální metodě čtení, jednotlivé fáze nácviku
Kontrolní úkoly

Uveďte alespoň 5 zásad při komunikaci s osobou se sluchovým postižením

Týden 9

Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se SP - zásady ve výchově a vzdělávání
  • Zásada komplexního přístupu (Sovák) – dnes holistický přístup k osobám se ZP
  • Zásada včasnosti
  • Zásada názornosti
  • Zásada komunikativnosti
  • Zásada mentálního rozvoje, rozšiřování slovní zásoby a obsahové stránky řeči
  • Zásada přiměřenosti
  • Zásada systematičnosti a důslednosti 

ODSTRČILÍKOVÁ, YvetaSurdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Zážitkem k porozumění
https://www.zazitek.zsheureka.cz/uploads/publikace/kniha.pdf
Katalog podpůrných opatření
Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání
Metodické přístupy ve výchově a vzdělávání osob se SP
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Úkoly

Jmenujte alespoň 4 didaktické zásady, které je vhodné uplatňovat u dětí/žáků se sluchovým postižením

Týden 10

Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.

VYŠETŘENÍ SLUCHU U NEJMENŠÍCH DĚTÍ ZA POUŽITÍ METOD EVOKOVANÝCH POTENCIÁLŮ A JEHO LIMITY
Lejska M. Vyšetření sluchu u nejmenších dětí za použití metod evokovaných potenciálů a jeho limity. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):30-36. doi: 10.36833/lkl.2020.041.
PDF ke stažení
HODNOCENÍ SLUCHOVÉ PERCEPCE U DĚTÍ S POSTIŽENÍM SLUCHU V RANÉM VĚKU
Drahotská K. Hodnocení sluchové percepce u dětí s postižením sluchu v raném věku. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):56-60. doi: 10.36833/lkl.2020.034.
PDF ke stažení
Vyšetření sluchu ve zdravotnictví
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Diagnostika ve školství
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Surdopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2018. 123 s.
Kontrolní otázky a úkoly

Co znamená screening sluchu?

Jakým způsobem se realizuje screening sluchu v rezortu zdravotnictví?

Jak lze realizovat screening sluchu v rezortu školství?

Týden 11

Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.

Komplexní rozvoj
V rámci logopedické péče se zaměřujeme na komplexní rozvoj dítěte, tzn: Reedukace sluchu Vyvození hlasu Rozvíjení motorické schopnosti Rozvoj zrakové percepce, navození zrakového kontaktu, nácvik odezírání Rozvoj slovní zásoby, porozumění Vyvozování hlásek Rozvoj dalších dílčích funkcí
Zásady při práci s dítětem
  • Motivace, upoutání pozornosti dítěte, využívat momentálního zaujetí
  • Pracovat s dítětem pravidelně
  • Pozitivní zpětná vazba
  • Respektovat věk a aktuální rozpoložení dítěte
  • Střídat vhodné aktivity
  • Dodržovat zásady při komunikaci s dítětem se sluchovým postižením

Reedukace sluchu u dětí


Reedukace sluchu = zlepšování a zdokonalování postižené funkce (cílem je maximální rozvoj zachovaných zbytků sluchových funkcí)

Sluchová cvičení podle obtížnosti:

1.      Detekce zvuku (uvědomění si přítomnosti zvuku)

2.      Diskriminace (porovnání dvou podnětů – stejné x jiné)

3.      Identifikace (určení zvukového podnětu)

4.      Porozumění

Rodiče jako důležití partneři při rozvoji řeči a sluchu
  • Trpělivost
  • Detailní pozorování dítěte, jeho reakcí a zájmů
  • Neustálé komentování dění okolo
  • Využívání co nejvíce jednoduchých slov a vět
  • Jasná, výrazná mluva s přehlednou artikulací, ne příliš rychlá, gramaticky správná
  • Pravidelný režim
  • Každodenní práce – reedukace sluchu a řeči dle pokynů logopeda, vést dítěti sešit a deník


Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem
Grznárová N. Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):44-50. doi: 10.36833/lkl.2020.038.
PDF ke stažení
Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů
Horáková R, Gábová K, Mgr.Peter Tavel PIME. Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):84-91. doi: 10.36833/lkl.2020.037.
PDF ke stažení



ODEZÍRÁNÍ A JEHO ROLE V INDIVIDUÁLNÍ LOGOPEDICKÉ INTERVENCI A VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
Doležalová L. Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):61-68. doi: 10.36833/lkl.2020.042.
PDF ke stažení
Kontrolní otázky a úkoly

Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu u dítěte po kochleární implantaci?

Jaký postup byste zvolili při reedukaci sluchu a řeči u žáka s postlingválním sluchovým postižením? 

Týden 12

Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.

INDIKACE KOCHLEÁRNÍCH IMPLANTACÍ
Černý L. Indikace kochleárních implantací. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):13-15. doi: 10.36833/lkl.2020.031.
PDF ke stažení
Implantáty pro kostní vedení
Urík M, Hošnová D, Šikolová S, Odstrčilík J. Implantáty pro kostní vedení. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):4-6. doi: 10.36833/lkl.2020.021.
PDF ke stažení
Terminologie

Užíváme termín sluchadlo, nikoliv "naslouchátko, sluchátko" apod.

Kontrolní otázky
1. Jaké existují druhy sluchadel?
2. Mají sluchově postižení nárok na finanční dotaci při pořizování kompenzační pomůcky?
3. Jaký typ sluchadel je přidělován dětem?
4. Jaké funkce mohou plnit kompenzační pomůcky pro sluchově postižené?
5. Které technické a didaktické pomůcky se používají při vzdělávání dětí se sluchovým postižením?  

Týden 13

Odevzdání úkolu - návrh pomůcky pro dítě/žáka se sluchovým postižením
PDF ke stažení