Speciální pedagogika

5. Tyflopedie

Co je zrakové postižení?

I přes korekci vady (chirurgická, optická, medikamentózní) je stále narušeno zrakové vnímání tak, že činí potíže v běžném životě. 

Kvalita vidění je určena kvalitou zrakových funkcí: 

  •  zraková ostrost (žák vidí ostře na různé vzdálenosti). 
  •  zorné pole (světelné paprsky musí mít volný průchod okem a dopadnout na správné místo na sítnici) 
  •  okulomotorika (schopnost pohybovat očima v různých směrech, ale také tzv. souhyb (konvergence) očí – osy očí se protínají v jednom bodě předmětu, na který se díváme, a předmět se zobrazuje na sítnici obou očí v místě nejostřejšího vidění – žlutá skvrna).
  •  adaptace na tmu a oslnění. 
  • schopnost vnímat kontrast. 
  • zpracování zrakových vjemů v mozku 


Dělení: 

Dle doby vzniku
  • vrozené
  • získané
Dle etiologie
  • poruchy funkční
  • poruchy orgánové
Dle typu vad
  • narušení zorného pole
  • narušení zrakové ostrosti
  • obtíže při zpracování zrakových informací
  • poruchy barvocitu
  • okulomotorické obtíže
Popište bariéry pro osoby se ZP

Zkuste popsat měkké a tvrdé bariéry, se kterými se osoby se zrakovým postižením potýkají. 

Dítě/žák se zrakovým postižením

Slabozrakost

  • Je schopné pracovat zrakem pomocí černotisku (ale různě upravujeme – JAK?¨)
  • Kontrast obrázků a grafů
  • Obrysy tmavě modrou nebo černou konturou
  • K psaní a kreslení se využívají sytě barevné pastelky a psací potřeby se širší stopou
  • Využití optických pomůcek (Lupy, hyperokuláry, televizní lupy, PC s programy,…)
  • 3D pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup
  • Nápisy neosluňují, dostatečně kontrastní, nelesknoucí se, …

Se zbytky zraku

  • Využívá pro příjem informací převážně Braillovo písmo, ale pracuje i zrakem a pomocí černostisku (psaní silným fixem do širokých řádků, využívá zrak v orientaci po prostoru)

Nevidomost

  • Může mít zachované některé zrakové funkce (např. vnímání světla)
  • Informace přijímá pomocí kompenzačních smyslů
  • Využívá Braillovo písmo


Modifikace metod a forem edukace

Individuální práce s žákem

  • Např. výklopná deska (oči co nejblíže k materiálu, 3D modely)

Strukturalizace výuky (reagujeme na únavu, zhoršenou orientaci, zhoršenou analýzu a syntézu)

  • Zrakové rámečky, podkládání řádků, vodící čáry,

Respektující styly učení

  • Střídání pohybu s využitím haptických pomůcek a psaní

Motivace žáka

  • Hodnotit slovy – ne gesty a mimikou
  • Střídání aktivit

Prevence únavy a podpora koncentrace

  • Střídání aktivit a odpočinku, klid na práci, správné umístění lavice (podle typu ZP)

Oftalmopedie
PDF ke stažení