I přes korekci vady (chirurgická, optická, medikamentózní) je stále narušeno zrakové vnímání tak, že činí potíže v běžném životě.
Speciální pedagogika
5. Tyflopedie
Co je zrakové postižení?
Kvalita vidění je určena kvalitou zrakových funkcí:
- zraková ostrost (žák vidí ostře na různé vzdálenosti).
- zorné pole (světelné paprsky musí mít volný průchod okem a dopadnout na správné místo na sítnici)
- okulomotorika (schopnost pohybovat očima v různých směrech, ale také tzv. souhyb (konvergence) očí – osy očí se protínají v jednom bodě předmětu, na který se díváme, a předmět se zobrazuje na sítnici obou očí v místě nejostřejšího vidění – žlutá skvrna).
- adaptace na tmu a oslnění.
- schopnost vnímat kontrast.
- zpracování zrakových vjemů v mozku
Dělení:
Dle doby vzniku
- vrozené
- získané
Dle etiologie
- poruchy funkční
- poruchy orgánové
Dle typu vad
- narušení zorného pole
- narušení zrakové ostrosti
- obtíže při zpracování zrakových informací
- poruchy barvocitu
- okulomotorické obtíže
Popište bariéry pro osoby se ZP
Zkuste popsat měkké a tvrdé bariéry, se kterými se osoby se zrakovým postižením potýkají.
Dítě/žák se zrakovým postižením
Slabozrakost
- Je schopné pracovat zrakem pomocí černotisku (ale různě upravujeme – JAK?¨)
- Kontrast obrázků a grafů
- Obrysy tmavě modrou nebo černou konturou
- K psaní a kreslení se využívají sytě barevné pastelky a psací potřeby se širší stopou
- Využití optických pomůcek (Lupy, hyperokuláry, televizní lupy, PC s programy,…)
- 3D pomůcky, hmatné kontury, hlasový výstup
- Nápisy neosluňují, dostatečně kontrastní, nelesknoucí se, …
Se zbytky zraku
- Využívá pro příjem informací převážně Braillovo písmo, ale pracuje i zrakem a pomocí černostisku (psaní silným fixem do širokých řádků, využívá zrak v orientaci po prostoru)
Nevidomost
- Může mít zachované některé zrakové funkce (např. vnímání světla)
- Informace přijímá pomocí kompenzačních smyslů
- Využívá Braillovo písmo
Modifikace metod a forem edukace
Individuální práce s žákem
- Např. výklopná deska (oči co nejblíže k materiálu, 3D modely)
Strukturalizace výuky (reagujeme na únavu, zhoršenou orientaci, zhoršenou analýzu a syntézu)
- Zrakové rámečky, podkládání řádků, vodící čáry,
Respektující styly učení
- Střídání pohybu s využitím haptických pomůcek a psaní
Motivace žáka
- Hodnotit slovy – ne gesty a mimikou
- Střídání aktivit
Prevence
únavy a podpora koncentrace
- Střídání aktivit a odpočinku, klid na práci, správné umístění lavice (podle typu ZP)
Oftalmopedie