Personalistika

Organizace výuky


Komunikace

  • konzultace jsou možné osobně, emailem nebo v MS-Teams
  • studenti mohou využít kontaktů z osobní karty vyučujícího (přednášející a garant předmětu - doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. nebo cvičící semináře - Ing. Helena Marková, Ph.D.)
  • ke komunikaci studentů s vyučujícím a mezi sebou můžete využít diskuzního fóra v MS-Teams
  • studenti v případě potřeby také mohou sdílet materiály mezi sebou pomocí Poskytovny předmětu

Organizace studia - Výuka v prostorách OPF SU/MS TEAMS

Výuka probíhá živě v čase dle rozvrhu stanovených rozvrhem hodin (najdete v IS SU),  v prostorách OPF SU a v MS Teams (dle pokynů vyučujícího). V případě zhoršené epidemiologické situace ( sledujete aktuální informace ) pouze v online prostředí v MS Teams.

Cíl předmětu

Cílem je předat posluchačům souhrn informací o personálních činnostech v různých typech podniků a organizací v zemích se sociálně tržní ekonomikou tak, aby se naučili kriticky hodnotit praxi a potřeby personalistiky v našich současných podnicích, zorganizovat personální práci a zvládnout její základní činnosti. Cílem předmětu je dále rozvinout vědomosti získané ve výuce humanitních předmětů a základů práva. Na předmět navazuje na vyšším stupni magisterského studia předmět Řízení lidských zdrojů.

Sylabus

  1. Vznik a vývoj personalistiky 
  2. Personální práce a personální činnosti v podniku 
  3. Vytváření pracovních míst a postup přijímání do pracovního poměru 
  4. Základní povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní řády 
  5. Změny pracovního poměru a pracoviště 
  6. Pracovní doba a dovolená na zotavenou 
  7. Překážky v práci a jejich odměňování 
  8. Role personalistů v hodnocení pracovníků 
  9. Odměňování v podnikatelské a nepodnikatelské sféře 
  10. Skončení pracovního poměru a druhy důchodů 
  11. Personalista a pracovní skupiny 
  12. Spolupráce personálního útvaru s odbory, kolektivní smlouvy 
  13. Odpovědnost za škodu - postup personálního útvaru
Podmínky absolvování předmětu

Povinné požadavky:
1. případová studie: max. 30 bodů (odevzdání v řádném termínu max. 20 b., prezentace dle harmonogramu max. 10 b.)
2. aktivní účast v semináři: max. 10 bodů

3. zkouškový test: max. 60 bodů


Požadavky na seminář:
  • Seznámení s obsahem předmětu na prvním semináři. Textová podoba je vložena v IS SU ve složce Organizace seminářů nebo v Interaktivní osnově.
  • Vypracování případové studie a odevzdání do  IS SU do složky Odevzdávárna.
  • Prezentace případové studie, ve zvoleném termínu na semináři.
  • Aktivní zapojení studenta do diskuze, nebo řešení problému daného obsahem semináře.
  • Zkouškový test je realizován ve zkouškovém období, zkouškové termíny určuje garant předmětu.

1. Případová studie:

  • Případová studie bude zpracována a odevzdána (nahrána) každým z účastníků semináře individuálně, prostřednictvím IS SU. Termín odevzdání je do 7. 12. 2022 do 23:59 hod v IS SU. Po odevzdání bude případová studie vyhodnocena nejpozději do 13. semináře. Vyhodnocení bude dostupné na tomto portálu.
  • Případová studie je vypracována individuálně, každá studie je jedinečná.

Zadání případové studie:

  • Případová studie je skutečné nebo smyšlené vylíčení nějakého organizačního problému z oblasti personalistiky, který mají jednotliví studenti vyřešit. Základem je, aby se jednalo o problém k řešení, na kterém student může ukázat, že je schopen aplikovat naučenou látku v praxi.
  • Není to rešerše odborné (teoretické části) literatury.
  • Případová studie je zpracována dle šablony vložené v sekci Studijní materiály.
  • Témata: problematika oblasti Personalistiky (okruhy v sylabu v IS SU – Katalog předmětů)

Prezentace případové studie:

  • Případová studie je prezentovaná na semináři dle rozvrhu stanoveného na prvním semináři.
  • Prezentace: seznámení s případovou studií, zodpovězení dotazů a diskuse.
  • Termíny prezentace: dle stanoveného rozvrhu, volba je dána účastníky semináře zapsanými do harmonogramu z prvního semináře.

Hodnocení případové studie:

  • Bude posuzována kompaktnost mezi zvoleným názvem případové studie, vytyčenými cíli, metodami a dalšími aplikovanými nástroji k vyčerpání tématu.
  • Bude posuzována míra naplnění stanoveného cíle (cílů) a řešení a úroveň využití zvolených metod a použité literatury.
  • Bude zhodnocena reálnost řešeného případu.
  • Bude oceněn praktický i teoretický přínos řešené případové studie.
  • Hodnocení  dostupné v IS SU Poznámkový blok.

2.  Aktivní zapojení v semináři :

  • Student absolvuje min. 60% seminářů.

  • Student se aktivně zapojuje do diskuze, nebo řešení problému daného obsahem seminářů dle harmonogramu v IS.

  • Zásadní pro hodnocení studenta je jeho vyjádření k dané problematice a schopnost argumentační podpory. 

  • Hodnocení studenta je cvičící semináře provedeno na konci semináře.

3. Zkouškový test:

  • písemná forma

  • ve zkouškovém období


Hodnocení - stupnice pro celkové hodnocení absolvování BPHRM

(součet bodů z hodnocení případové studie, aktivní účasti a výsledků zkušebního testu)

100  - 94 bodů   A

93 - 86     bodů   B

85 -78       bodů   C

77 - 70      bodů   D

69 - 60      bodů    E

59 a méně bodů  F

Literatura

  • BURYOVÁ, I., MALÁTEK, V., MEIXNEROVÁ, L. Personalistika. Karviná: SU OPF, 2021. 2. vyd.
  • Koubek, J. ABC praktické personalistiky. Praha, Linde, 2000. ISBN 80-861-3125-4.
  • Zákoník práce v aktuálním znění.
  • CHLÁDKOVÁ, A., BUKOVJAN P. Personalistika 2015. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-649-5.
  • ROBINSON, I. Human Resource Management in Organisations. London, 2006. ISBN 1843980665.
Odborné časopisy. HRforum, Moderní řízení, Personální a mzdový poradce podnikatele.