Průvodní list a organizace kurzu
garant: MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Martin Novosad
Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování: Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní strany textu
Kontakt na vyučujícího: irena.koci.@fpf.slu.cz, martin.novosad@fpf.slu.cz
Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.
Cíle výuky: Cílem
předmětu je praktické seznámení s dramaturgií – s primárními
elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně
dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání
typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské
kinematografie. Kromě úvah nad myšlenkou, tématem, typem příběhu, konkrétním
příběhem, způsobem jeho vyprávění, stylem a formou, kterými je tento příběh
vyprávěn, tak aby skrze téma sděloval myšlenku, je také úkolem semináře
akcentovat praktickou stránku věci – konkrétní situace, ve kterých se tvůrci
ocitají, jejich způsob přemýšlení a vyplývající obsahová i formální
řešení, známá nejen z dějin kinematografie, ale i z osobních
zkušeností vyučujícího a zkušeností „dostupných“ autorů. Součástí budou rozbory
studovaných scenáristických textů, často v několika verzích, případně už
od námětu. Přednost dostanou texty aktuální, součástí výuky však budou
i analýzy textů klasických. Účastníci semináře mohou předložit
i vlastní práce nebo práce svých kolegů z jiných kateder.
Student
bude chápat dramaturgii jako možné vnímání nejen audiovizuálního díla, ale také
světa. Osvojí si základní metodické postupy a nástroje, vhodné k analýze
vznikajícího i „hotového“ scénáře, naučí se odhadovat a kultivovat jejich
potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Osvojené
znalosti studentům dovolí nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale
i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
Osnova:
1. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
2. Nástroje dramaturga
3.–6. Rozvoj praktických dramaturgických dovedností
7.–8. Filmové žánry
9.–12. Dramaturgický rozbor filmového díla
13. Opakování
Literatura
povinná:
FIELD, S. Jak napsat dobrý
scénář. Praha: 2007.
MONACO, J. Jak číst film
(Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.
doporučená:
BOORSTIN, J. Tajemství
filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
CARRIERE, J.-C. Vyprávět
příběh. Praha: NFA, 1993.
FOSTER, T., C. Jak číst film.
Brno: Host, 2017
KERR, W. Jak nepsat hru.
Praha: 1963.
KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu.
Brno: Masarykova univerzita, 2015.
MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů
scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
NOVOTNÝ, D, J. Budování
příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
WAJDA A.
Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.