Dramaturgický seminář II
Dramaturgický seminář II
Info
Období
léto 2024

Průvodní list a organizace kurzu

garant: MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.

Vyučující: Mgr. Martin Novosad

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní strany textu

Kontakt na vyučujícího: irena.koci.@fpf.slu.czmartin.novosad@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Cílem předmětu je praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie. Kromě úvah nad myšlenkou, tématem, typem příběhu, konkrétním příběhem, způsobem jeho vyprávění, stylem a formou, kterými je tento příběh vyprávěn, tak aby skrze téma sděloval myšlenku, je také úkolem semináře akcentovat praktickou stránku věci – konkrétní situace, ve kterých se tvůrci ocitají, jejich způsob přemýšlení a vyplývající obsahová i formální řešení, známá nejen z dějin kinematografie, ale i z osobních zkušeností vyučujícího a zkušeností „dostupných“ autorů. Součástí budou rozbory studovaných scenáristických textů, často v několika verzích, případně už od námětu. Přednost dostanou texty aktuální, součástí výuky však budou i analýzy textů klasických. Účastníci semináře mohou předložit i vlastní práce nebo práce svých kolegů z jiných kateder.

Student bude chápat dramaturgii jako možné vnímání nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Osvojí si základní metodické postupy a nástroje, vhodné k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, naučí se odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Osvojené znalosti studentům dovolí nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení. 

Osnova:

1. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie

2. Nástroje dramaturga

3.–6. Rozvoj praktických dramaturgických dovedností

7.–8. Filmové žánry

9.–12. Dramaturgický rozbor filmového díla

13. Opakování


Literatura

povinná:

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: 2007.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

 

doporučená:

BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.

FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017

KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: 1963.

KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.

NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.

Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.

WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.

student zhlédne videa s přednáškami:

Jan Gogola ml. – Dramaturgie je Opava aneb Dílo jako setkání

Marek Hlavica – Strategie dramaturgie

Jan Gogola – Praktická filmová dramaturgie v dnešní době

Kapitola obsahuje:
3
Web

student prostuduje distanční studijní text na s. 47–48 a 55–59

cesta k pochopení dramatického díla; spolupráce dramaturga a scenáristy; student prostuduje distanční studijní text na s. 49–54

student zhlédne video s ukázkou participativní hodiny dramaturgie nad scenářem studentského filmu: Jan Gogola ml. – Dvorní dámy Diega Velázqueze jako obraz participativní dramaturgie

student zhlédne videa s přednáškami:

Irena Pustina Kocí – Proměny vyprávěcích struktur audiovizuálních děl – současné trendy a tendence

Tomáš Polenský – Hranice příběhu a dramaturgie filmů s nízkým nebo nulovým stupněm narace

Jan Gogola ml. – Protipro

Jan Gogola ml. – Filmový odboj s námi i proti nám

Kapitola obsahuje:
5
Web

student zhlédne videa: s přednáškami

Jana Bébarová – Na pomezí televizního seriálu a rozhlasové hry

Kamila Zlatušková – Dramaturgie veřejné služby v éře reality TV – sociální rezonance jako klíč při volbě a realizaci formátu

Lucie Králová – O současném stavu dramaturgické praxe v oblasti dokumentárního filmu v ČT

Kapitola obsahuje:
3
Web

student zhlédne videa s přednáškami:

Ľudovít Labík – Neviditeľnosť 1. bodu zvratu vo filmoch Miloša Formana

Ľudovít Labík – Princípy konfliktnej montáže

Ľudovít Labík – Záverečné metafóry vo filmovom príbehu

Jana Bébarová – Teen seriál TBH: idea, realizace, recepce

Kapitola obsahuje:
4
Web

distanční studijní text. s. 59–62

Předchozí