FPF:ARTAVTBK36 Dramaturgický seminář II - Informace o předmětu
ARTAVTBK36 Dramaturgický seminář II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 12s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie.
Kromě úvah nad myšlenkou, tématem, typem příběhu, konkrétním příběhem, způsobem jeho vyprávění, stylem a formou, kterými je tento příběh vyprávěn, tak aby skrze téma sděloval myšlenku, je také úkolem semináře akcentovat praktickou stránku věci – konkrétní situace, ve kterých se tvůrci ocitají, jejich způsob přemýšlení a vyplývající obsahová i formální řešení, známá nejen z dějin kinematografie, ale i z osobních zkušeností vyučujícího a zkušeností „dostupných“ autorů.
Rozbory studovaných scenáristických textů, často v několika verzích, případně už od námětu. Přednost dostanou texty aktuální, součástí výuky však budou i analýzy textů klasických. Účastníci semináře mohou předložit i vlastní práce nebo práce svých kolegů z jiných kateder. - Osnova
- 1. Idea a zacílení příběhu
- 2. Dramatická struktura
- 3. Filmová postava a její typy
- 4. Dialogy a vizuální gramatika
- 5. Dynamika vyprávění a tempo
- 6. Námět, synopse a treatment
- 7. Outline a scénosled
- 8. Práce na scénáři a se scénářem
- 9. Typy filmů a cílové divácké skupiny
- 10. Filmové žánry
- 11. Adaptace
- 12. Dramaturgický rozbor filmového díla
- 13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- doporučená literatura
- MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
- BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
- FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017.
- NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, filmové ukázky, analýza
- Metody hodnocení
- analýza zadaného scénáře – minimálně 3 normativní strany textu
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/ARTAVTBK36