FPF:ARTAVTBP31 Dramaturgický seminář I - Informace o předmětu
ARTAVTBP31 Dramaturgický seminář I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ARTAVTBP31/A: každou lichou středu 8:05–11:20 D2, M. Novosad
- Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie. Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s filmem. Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy, jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů. Tato znalost dovolí studentům nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
- Osnova
- 1. Idea a zacílení příběhu
- 2. Dramatická struktura
- 3. Filmová postava a její typy
- 4. Dialogy a vizuální gramatikav 5. Dynamika vyprávění a tempo
- 6. Námět, synopse a treatment
- 7. Outline a scénosled
- 8. Práce na scénáři a se scénářem
- 9. Typy filmů a cílové divácké skupiny
- 10. Filmové žánry
- 11. Adaptace
- 12. Dramaturgický rozbor filmového díla
- 13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- doporučená literatura
- BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
- FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017.
- NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
- MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, filmové ukázky, analýza
- Metody hodnocení
- analýza zadaného scénáře – minimálně 3 normativní strany textu
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP31