FPF:ARTAVTBP34 Základy produkce - Informace o předmětu
ARTAVTBP34 Základy produkce
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. František Horvát, MBA (přednášející)
Mgr. Vladimír Mráz (přednášející)
MgA. František Horvát, MBA (cvičící)
Mgr. Vladimír Mráz (cvičící) - Garance
- Mgr. Vladimír Mráz
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh
- Pá 18. 10. 8:55–11:20 D1, Pá 1. 11. 8:55–11:20 D1, Pá 15. 11. 8:55–11:20 D1, Pá 6. 12. 8:55–11:20 D1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty s praktickými postupy při výrobě krátkometrážního audiovizuálního díla, seznámit posluchače o obecných pojmech v zákonodárství v této oblasti, s oblastmi přípravy a výroby AVD včetně multimediální tvorby, o povinnostech výrobního štábu, o technologii televizní výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při výrobě AVD. Úvod do autorského práva – základní orientace v problematice autorského práva.
- Osnova
- 1. Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“ Autor a ostatní účastníci autorskoprávních vztahů, vznik a zánik aut. práva, vymáhání práv, osobnostní práva, majetková práva, užití a šíření, licenční smlouvy – typy, kolektivní správci
- 2. Oblasti televizní výroby (Hraný film, Dokumentární film, Animovaný film, Multimediální tvorba, Živé přenosy, studiová výroba, zpravodajství)
- 3. Vývoj projektu a jeho uplatnění, cílová skupina – producentská příprava, producentský záměr – rozvaha – výběr látky, 4. Literární příprava – vývoj scénáře, průzkum realizace (Podnikatelský plán, analýza SWOT)
- 5. Financování výroby – fondy – koprodukce – předprodej – investor
- 6. Význam jednotlivých profesí ve filmu a televizi
- 7. Marketing a komunikace ve fázích příprav a výroby
- 8. Výroba – přípravné práce, výrobce – producent – výkonná produkce, autorské smlouvy s hlavními autory – vzorové smlouvy, realizační předpoklady výroby, sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení – odměňování – pracovně právní vztahy, herecké obsazení – vzorové smlouvy, příprava technického scénáře
- 9. Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice – denní zprávy, zákoník práce – určování směny – dodržování sociálních podmínek
- 10. Definice pojmů v AV sféře, obecné pojmy, technické a slangové výrazy
- 11. Šíření – distribuce – příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta (odhad), propagace, kinodistribuce, DVD a videodistribuce, kabelová televize, terestriální TV, jiné druhy šíření, merchandising
- 12. Zahraniční distribuce, obchodní agent, podmínky šíření v zahraničí, jazykové verze podtitulky – dabing
- 13. Opakování
- Literatura
- povinná literatura
- Zákon č.273/1993 ze dne 15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů Zákon č.121/2000 Autorské právo, Průmyslová práva
- MRÁZ, V. Produkce. Ostrava: VŠB-TU, 2011.
- doporučená literatura
- ČERMÁKOVÁ – VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. 1.vyd. Praha: Linde Praha, 2009.
- DAVID, I. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015.
- HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. 1. vyd. Praha: Linde Praha, 2009.
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- závěrečný test, odevzdání rozpočtu ke klauzurnímu nebo absolventskému filmu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP34