ARTKSPBP06 Kamera I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 17. 10. 8:05–10:30 D1, Čt 31. 10. 8:05–10:30 D1, Čt 14. 11. 8:05–10:30 D1, Čt 12. 12. 8:05–10:30 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTKSPBP06/A: Čt 17. 10. 10:35–13:00 D1, Čt 31. 10. 10:35–13:00 D1, Čt 14. 11. 10:35–13:00 D1, Čt 12. 12. 10:35–13:00 D1, M. Jícha
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.
Osnova
  • 1.–2. Základy kameramanské práce a úvod do terminologie. Kamera jako nástroj filmové řeči. Filmová kamera a digitální kamera – rozdělení filmových kamer. 3.–4. Základy optického zobrazování. Optika a její využití pro narativní složku. 5.–6 Pohyb jako kamerový nástroj filmové řeči. Princip pohybu ve filmovém prostoru. Technické prostředky pro pohyb kamery. 7.–8. Rám jako kamerový nástroj filmové řeči. 8.–9. Práce s filmovým prostorem a kinematografickým obrazem. Vyhledávaní a práce s filmovými lokacemi. 10.–12. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika. 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • JÍCHA, M. Základy kamery I. Opava: Slezská univerzita, 2021.
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
    doporučená literatura
  • MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
odevzdání průběžných kamerových cvičení

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP06