ARTKSPBP54 Technika a technologie v tradičních a nových médiích

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Arnošt Holan (přednášející)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 7. 10. 14:45–17:10 ATEL, Po 4. 11. 14:45–17:10 ATEL, Po 25. 11. 14:45–17:10 ATEL, Po 9. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTKSPBP54/A: Po 7. 10. 17:15–19:40 ATEL, Po 4. 11. 17:15–19:40 ATEL, Po 25. 11. 17:15–19:40 ATEL, Po 9. 12. 17:15–19:40 ATEL, M. Horsáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Osnova
  • 1. Vědecké objevy k vzniku filmu 2. Vznik fotografie 3. Kinematograf bratří Lumièrů 4. Vznik zvukového filmu 5. Vznik barevného filmu 6. Vznik televize a televizního vysílání 7. Filmové kamery 8. Záznamová média 9. Promítací technika 10. Filmová laboratoř 11. Digitální média 12. Moderní příslušenství a konektivita 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literatura
    povinná literatura
  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.
  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983.
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
    doporučená literatura
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn – New York: Wallflower Press, 2005.
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha 1981.
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.
  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007.
  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP54