ARTKSPBP55 Filmové projekce I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/3/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mikuláš Odehnal (přednášející)
Ing. Mgr. Pavel Hruška (cvičící)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ARTKSPBP55/A: St 16:30–18:15 KINO, P. Hruška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komentované přehledové projekce, které mají za cíl seznámit studenty se základními milníky světové a české kinematografie, popř. s oceněnými snímky současnými.
Osnova
  • Příklady filmů: 2001: Vesmírná odysea (r. Stanley Kubrick; 1968) Absolvent (r. Mike Nichols; 1967) Adelheid (František Vláčil, 1969) Alois Nebel (Tomáš Luňák, 2011) Amarcord (r. Federico Fellini; 1973) Americká noc (r. Francois Truffaut; 1973) Andaluský pes (r. Luis Bunuel; 1928) Atalanta (r. Jean Vigo; 1934) Bezstarostná jízda (r. Dennis Hopper; 1969) Bláznova kronika (Karel Zeman, 1964) Bohémský život (r. Aki Kaurismäki; 1992) Byl jsem lynčován (r. Fritz Lang; 1936) Carravagio (Jerek Jarman, 1986) Cléo od pěti do sedmi (r. Agnes Varda; 1962) Černý Petr (Miloš Forman, 1963) Daleká cesta (Alfréd Radok, 1949) Evangelium sv. Matouše (r. Pier Paolo Pasolini; 1964) Evropa, Evropa (Agnieszka Holland, 1990) Extase (Gustav Machatý, 1933) Guernica (Alain Resnais, 1950) Intimní osvětlení (Ivan Passer, 1965) Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (Kim Ki-duk, 2003) Jdi a dívej se (Elem Klimov, 1985) Kabinet doktora Caligariho (r. Robert Wiene; 1920) Kladivo na čarodějnice (Otakar Vávra, 1968) Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (Peter Greenaway, 1989) Marijka nevěrnice (Vladislav Vančura, 1934) Markéta Lazarová (František Vláčil, 1967) Mechanický pomeranč (Stanley Kubrick, 1971) Metropolis (Fritz Lang, 1927) Modrý samet (r. David Lynch; 1986) Muž s kinoaparátem (r. Dziga Vertov; 1929) Nanuk, člověk primitivní (r. Robert J. Flaherty; 1922) Nebe nad Berlínem (Wim Wenders, 1987) Největší přání (Jan Špáta, 1964) Občan Kane (r. Orson Welles; 1941) Oběť (Andrej Tarkovskij, 1986) 71 Obchod na korze (Ján Kadár a Elmar Klos, 1965) Ostře sledované vlaky (Jiří Menzel, 1966) Pianistka (Michael Haneke, 2001) Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984) Popel a démant (r. Andrzej Wajda; 1958) Prolomit vlny (Lars von Trier, 1996) Prorok (Jacques Audiard, 2009) Psycho (r. Alfred Hitchcock; 1960) Rašomon (r. Akira Kurosawa; 1950) Romance pro křídlovku (Otakar Vávra, 1966) Saulův syn (László Nemes, 2015) Sedmá pečeť (r. Ingmar Bergman; 1957) Sběrné surovosti (Juraj Herz, 1965) Silnice (r. Federico Fellini; 1954) Spalovač mrtvol (Juraj Herz, 1968) Triumf vůle (r. Leni Riefenstahl; 1935) Ucho (Karel Kachyňa, 1970) U konce s dechem (r. Jean-Luc Godard; 1960) Underground (Emir Kusturica, 1992) Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008) Vojtěch, řečený sirotek (Zdeněk Tyc, 1989) Vše o mé matce (Pedro Almodóvar, 1999) Všichni dobří rodáci (Vojtěch Jasný, 1968) Zabitá neděle (Drahomíra Vihanová, 1969) Zločin jménem Katyň (Petra Všelichová, 2006) Zloději kol (r. Vittorio De Sica; 1948) Zvětšenina (r. Michelangelo Antonioni; 1966) a další snímky filmového kánonu
Literatura
    povinná literatura
  • PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000.
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
    doporučená literatura
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
  • SEDLÁČEK, J. Rozmarná léta českého filmu. Praha: Edice ČT, 2012.
  • ČARNICKÝ, M. Český filmový průmysl po roce 1989: Příčiny a následky orientace studiového komplexu Barrandov na zahraniční zakázky. Bakalářská diplomová práce. Brno: Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU, 2007.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
  • PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
odevzdání seminární práce – analýza 4 filmů

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP55